Reklama

Historia rajskiej Madonny (1)

W niedzielę 22 lipca odbyła się uroczystość wprowadzenia do kultu i poświęcenia obrazu Matki Bożej zwanego „Rajską Madonną”. Uroczystości przewodniczył bp Adam Szal. Zapoznając Czytelników z historią tego obrazu serdecznie zapraszamy do Rajskiego, do wspólnej modlitwy u stóp Madonny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W trakcie badań nad przeszłością Rajskiego, historyk Janusz Żmijski z Łodzi uzyskał informację z Muzeum Narodowego w Krakowie, że w tymże Muzeum znajduje się XVII-wieczny oryginał cudownego obrazu Madonny z Dzieciątkiem pochodzący z Rajskiego. Zaintrygowany tym odkryciem wszczął badania jego historii.

Niezwykła historia obrazu Madonny z Dzieciątkiem

Obraz Najświętszej Maryi Panny z dawnej kaplicy dworskiej w Rajskim, zwany także Rajską Madonną, to niezwykle interesujące świadectwo religijnej i artystycznej kultury Bieszczadów. Dzieje Rajskiej Madonny są burzliwe i mało znane. Zdaniem historyków sztuki obraz pochodzi z XVII wieku i nawiązuje do sławnego wizerunku Matki Bożej Tuchowskiej. W pierwszej połowie tego wieku powstawało w Polsce sporo wersji starodawnej ikony przedstawiającej Matkę Bożą z Dzieciątkiem, zwanej „Hodegetrią”. W swoim ujęciu postaci i sposobie wykonania (olej na płótnie) zdradzają one wyraźne zachodnie wpływy, stanowiąc tym samym malarską syntezę chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu.
Słowo „Hodegetria” pochodzi od greckiego wyrazu „hodos” oznaczającego drogę, gościniec. Boża Rodzicielka na obrazie wskazuje wiernym kierunek, wchodzi w rolę duchowej przewodniczki. Autorstwo pierwszego dzieła tego typu przypisywane było samemu św. Łukaszowi Ewangeliście. Do tej grupy ikon należy wspomniany obraz z Tuchowa, a także wizerunek Matki Bożej Czortkowskiej znajdujący się w Warszawie w kościele pw. św. Jacka czy cudowny obraz Matki Bożej Łaskawej z Chmielnika k. Rzeszowa.
Biorąc pod uwagę to, co wiemy o dziejach Rajskiego, możemy z dużym prawdopodobieństwem założyć, że Rajska Madonna pojawiła się we wsi niedługo po roku 1629. Jak ustalił doktor Teofil Wojciechowski, właśnie wtedy jeden z członków szlacheckiej rodziny Romerów - w których posiadaniu Rajskie znajdowało się od 1616 r. - powiększył znacząco istniejący tutaj folwark i zapewne przystąpił do wznoszenia dworu. Na potrzeby religijne jego katolickich mieszkańców zbudowano po jakimś czasie w jego sąsiedztwie niewielką kaplicę, o czym wzmiankuje dekret w księdze parafialnej w Hoczwi, mówiący: „Obraz Najświętszej Maryi Panny, będący dawniej w kaplicy we wspomnianej miejscowości Rajskie od najdawniejszego czasu wraz z kaplicą należał do dóbr ziemskich tej wioski”. Kaplica ta była z pewnością drewniana, a Msze św. były w niej odprawiane nieregularnie, przez okazyjnie przebywających tam kapłanów, źródła bowiem nie wzmiankują o miejscowych kapelanach.
Powstanie obrazu poprzedziły cudowne wydarzenia, które malarz uwiecznił na scenkach znajdujących się u dołu dzieła. Jedna z nich pokazuje, że za wstawiennictwem Matki Bożej doszło do uratowania jakiejś kobiety z topieli. Druga zawiera trzy postacie (w tej liczbie być może tę samą kobietę) powstające z grobów. Na kolejnym namalowana jest kobieta zanosząca prośby do Matki Bożej, która w odpowiedzi, za pośrednictwem aniołów, zsyła cudowny obraz. Modląca się ma na głowie wianek, symbol niewinności, tradycyjnie noszony przez dziewczęta i niezamężne kobiety.
Obraz Najświętszej Maryi Panny z Rajskiego namalowany został na płótnie farbami olejnymi w nieznanej lokalnej pracowni malarskiej. Ma wymiary 140x110,5 cm, co sprawia, że należy do największych polskich wizerunków Madonny. Rajska Madonna umieszczona została w kaplicy, o której historyczne źródła mówią jako o budynku ciasnym, postawionym na niewielkiej parceli, która uniemożliwiała jego rozbudowę. Dysproporcja pomiędzy rozmiarami obrazu i mieszczącej go kaplicy mogłaby świadczyć o tym, że docelowo miał on zawisnąć w jakiejś większej przestrzeni sakralnej, którą planowali wznieść z czasem dziedzice Rajskiego, do czego jednak w okresie staropolskim ostatecznie nie doszło.
Na obrazie Matka Boża trzyma na lewym ręku Chrystusa. Chrystus prawą rękę wznosi w geście błogosławieństwa, natomiast lewą wspiera na błękitnej kuli zakończonej krzyżykiem, która oznacza glob ziemski lub wszechświat. Matka Boża jest przedstawiona w czerwonej sukni, nakrytej niebieskim maforionem (szalem), w prawej dłoni trzyma różę symbolizującą rajski ogród. Dominująca na płótnie postać Bożej Rodzicielki wznosi się niczym opoka, co zdaje się sugerować, że jest w stanie zapewnić wiernym skuteczną ochronę. Roślinny ornament tła i szat postaci namalowany został mineralnym złotem, naśladując podobne ozdoby wytłaczane na deskach klasycznych ikon.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Litość, która staje się misją

2025-12-05 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

B.M. Sztajner

• Iz 30, 19-21.23-26 • Ps 147 • Mt 9, 35 – 10, 1. 5a.6-8
CZYTAJ DALEJ

Kard. Grzegorz Ryś napisał "List do wiernych archidiecezji łódzkiej"

2025-12-04 10:51

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Kard. Grzegorz Ryś

kard. Ryś

Piotr Drzewiecki

kard. Grzegorz Ryś

kard. Grzegorz Ryś

Kochani, Siostry i Bracia, Nigdy nie chciałem pisać tego listu. Nigdy sobie nie wyobrażałem tej chwili, że będę musiał odejść z Waszej - NASZEJ - Archidiecezji. A jednak potrzebuję go napisać; nie wyobrażam sobie odejść bez słowa. Słowa nie mojego, lecz BOŻEGO. Bo tylko Ono kryje w sobie nie tylko mądrość, ale i SIŁĘ przeprowadzania człowieka przez takie sytuacje.

Dzisiejsze Słowo stawia nam przed oczy postać św. Jana Chrzciciela, najważniejszego - obok Matki Bożej i św. Józefa - z bohaterów Adwentu. Nie chodzi przy tym o to, aby go jedynie przypomnieć (z racji na historyczną poprawność); chodzi o to, ABY SIĘ W JEGO OSOBIE ODNALEŹĆ. To bardzo ważne: przejrzeć się w osobie i w powołaniu Jana Chrzciciela - z całą pokorą i bojaźnią, pamiętając, że przymierzamy się do „największego spośród narodzonych z niewiasty” (por. Mt 11, 11). To ważne dla całego Kościoła: ważne dla rodziców i dla katechetów, ważne dla duchownych, szczególnie ważne dla biskupa. Dla każdej osoby, której powołaniem jest prowadzić innych do wiary. Dlaczego?
CZYTAJ DALEJ

Ks. Roman Szpakowski z nagrodą Prezydenta Lublina

2025-12-05 20:49

[ TEMATY ]

nagroda

red

Podczas lubelskiej edycji Targów Wydawców Katolickich władze Lublina doceniły wieloletnią pracę ks. Romana Szpakowskiego SDB-prezesa zarządu Stowarzyszenia Wydawców Katolickich medalem Prezydenta Miasta Lublin.

W uzasadnieniu podkreślono „tworzenie przestrzeni dialogu środowisk wydawniczych oraz szczególne zasługi na rzecz kultury i promocji wartości chrześcijańskich”. Prezydent dr Krzysztof Żuk podziękował także za cenny wkład w upowszechnianie czytelnictwa i pełną zaangażowania działalność duszpasterską. Odznaczenie wręczył Mariusz Banach - zastępca prezydenta ds. oświaty i wychowania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję