Reklama

Zwycięstwo pochłonęło śmierć

Niedziela Ogólnopolska 9/2022, str. V

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piętnasty rozdział 1. Listu do Koryntian to głęboka medytacja św. Pawła Apostoła nad tajemnicą zmartwychwstania. Apostoł ogłasza najpierw Koryntianom fakt zwycięstwa Chrystusa nas śmiercią (15, 1-11) i płynącą stąd nadzieję naszego zmartwychwstania w ciele (15, 12-34). W drugiej części tego rozdziału św. Paweł podejmuje pytanie, które nurtowało adresatów jego listu: w jaki sposób dokona się przemiana naszych śmiertelnych ciał w niezniszczalne? Czytane dziś zakończenie tego ważnego rozdziału odwołuje się do argumentu biblijnego: „sprawdzą się słowa, które zostały napisane”.

Wszystko bowiem, co zostało zawarte w Piśmie świętym, stanowi zapowiedź rzeczy przyszłych, „spisane zaś zostało ku pouczeniu nas, których dosięga kres czasów” (1 Kor 10, 11). Apostoł jest przekonany, że ów „kres czasów”, którego dziś doświadczamy w sposób namacalny, wymaga od nas całkowitego zawierzenia „Słowu Boga żywego”, czyli samemu Chrystusowi. On bowiem jest odwiecznym „Słowem, które stało się Ciałem” (por. J 1, 14) dla naszego zbawienia. Jego zwycięstwo nad własną śmiercią jest gwarancją naszego zmartwychwstania z duszą i ciałem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Święty Paweł nie mówi tu o zmartwychwstaniu „powszechnym”, ale skupia się na tych, „co należą do Chrystusa”. Tak wielu dzisiejszych chrześcijan powtarza jak niegdyś Koryntianie: „nie ma zmartwychwstania!”. Do nich to właśnie Apostoł kieruje słowa nadziei, zaczerpnięte od dawnych proroków. Słowa, które przez nich Bóg kierował do wiernych, wszystkie się spełniły. Gdy więc przeminie to, co zniszczalne, wypełni się i ta ostatnia z obietnic, zapisanych u proroków: „zwycięstwo pochłonęło śmierć!”.

Nie jest to dokładny cytat biblijny, lecz umiejętne połączenie dwóch zapowiedzi współczesnych sobie proroków VIII wieku przed Chrystusem. Pierwsza z nich to tajemnicza zapowiedź Izajasza, przekazana w kontekście innych wyroczni apokaliptycznych. Na końcu czasów Bóg przygotuje „wszystkim ludom” wspaniałą ucztę, gdy „raz na zawsze zniszczy śmierć” (Iz 25, 6-8). Słowa te zaczerpnął św. Paweł nie z tekstu hebrajskiego (który jest w tym miejscu niejasny), lecz z greckiego przekładu proroctwa (gdzie użyty jest termin „zwycięstwo”). Chrystus przez swoje zmartwychwstanie spełnia więc obietnicę ostatecznego zwycięstwa nad śmiercią.

Potwierdzeniem tej obietnicy są retoryczne słowa Ozeasza: „Gdzie twa zaraza, o Śmierci, gdzie twa zagłada, Szeolu?” (Oz 13, 14). Paweł i tutaj nie trzyma się ściśle „litery” proroctwa, lecz wskazuje na jego „ducha”. Śmierć została tu jakby uosobiona; to przeciw niej toczyć się będzie ostateczna walka, zapowiadana w paschalnej sekwencji („Śmierć zwarła się z życiem i w boju, o dziwy, choć poległ Wódz życia, króluje dziś żywy”). Uosobionej Śmierci przeciwstawia Apostoł uosobienie Zwycięstwa: jest nim sam Chrystus, który swoją śmiercią pochłonął odwiecznego wroga.

2022-02-22 11:32

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Ronald Hicks arcybiskupem Nowego Jorku. Zastępuje kard. Dolana

2025-12-18 17:44

[ TEMATY ]

Nowy Jork

Papież Leon XIV

Bp Ronald Hicks

@Vatican Media

Ronald Hicks, nowo mianowany arcybiskup Nowego Jorku

Ronald Hicks, nowo mianowany arcybiskup Nowego Jorku

Biskup Ronald Hicks, został mianowany przez Papieża Leona XIV nowym arcybiskupem Nowego Jorku. Zastępuje w tej funkcji kardynała Tymothy’ego Dolana, który osiągnął wiek emerytalny i złożył rezygnację na ręce Ojca Świętego. Nowy arcybiskup dorastał niedaleko miejsca, gdzie wychowywał się obecny Papież. Przez kilka lat współpracował z kard. Blase Cupichem.

Nominowany przez Papieża nowy arcybiskup ma 58 lat, święcenia kapłańskie przyjął w 1994 roku, a sakrę biskupią otrzymał w 2018 roku. Oo 2020 roku był biskupem diecezji Joliet w amerykańskim stanie Illinois. Wcześniej, od 2015 roku pomagał kardynałowi Blase’owi Cupichowi w kierowaniu Archidiecezją Chicago jako biskup pomocniczy i wikariusz generalny.
CZYTAJ DALEJ

"Wesołych świąt" (tylko za bardzo nie wiadomo jakich), czyli... neutralne światopoglądowo Boże Narodzenie

2025-12-18 21:09

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Karol Porwich/Niedziela

Portal niedziela.pl w rozmowie z naszym redaktorem naczelym - ks. Mariuszem Bakalarzem o świeckości Bożego Narodzenia.

Agata Kowalska: Porozmawiajmy o Bożym Narodzeniu, ale w trochę innym wymiarze. W wymiarze takiego, można rzec, zeświecczenia tychże świąt. Czy ksiądz, a szerzej – Kościół w Polsce - faktycznie obserwuje odchodzenie wiernych od religijnego wymiaru świąt Bożego Narodzenia?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję