Reklama

Kultura

10 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Sacrum Non Profanum”

Festiwal Muzyczny „Sacrum Non Profanum” stworzyli w 2005 r. na bazie organizowanego przez Uniwersytet Szczeciński cyklu koncertów „Przez muzykę do świata wartości” prof. Bohdan Boguszewski – dyrygent, prof. Marek Jasiński – kompozytor i dr Mikołaj Szczęsny – muzykolog.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2014, str. 6-7

[ TEMATY ]

festiwal

ARCHIWUM FESTIWALU

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W zamierzeniach pomysłodawców Festiwalu było przede wszystkim ofiarowanie słuchaczom szans intensywnego przeżywania sztuki interpretowanej przez wybitnych muzyków we wspaniałych wnętrzach zachodniopomorskich kościołów. Na miejsce Festiwalu wybrano Trzęsacz – małą wioskę rybacką, której atrakcją turystyczną był kościół z murami „zabieranymi” od wielu lat przez Bałtyk.

W Trzęsaczu znajdował się również drugi, położony w głębi lądu kościół, który jeszcze do 1998 r. był zniszczony. Dzięki konsekwencji działania i uporowi władz Kościoła katolickiego, a także mieszkańcom gminy Rewal i pieniądzom sponsorów kościół pw. Miłosierdzia Bożego odbudowano w ciągu pięciu lat, montując w nim jednocześnie 18-głosowe organy. Stworzono tym samym również doskonałe warunki do organizowania koncertów w ramach Festiwalu „Sacrum Non Profanum”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Festiwal zaliczany jest obecnie do najważniejszych letnich wydarzeń kulturalnych w kraju. Stało się to dzięki atrakcyjnemu repertuarowi, udziałowi w wydarzeniu wybitnych polskich i zagranicznych artystów. Osiągnięcia artystyczne Festiwalu przekroczyły nie tylko granice maleńkiego, uroczego Trzęsacza, ale także Polski. W Roku Chopinowskim na przykład „Sacrum Non Profanum” przeniesiono niemalże w całości do Nowego Jorku, gdzie w salach Carnegie Hall i Lincoln Center zwieńczył obchody dwusetnej rocznicy urodzin wielkiego Kompozytora oraz Pianisty.

Reklama

Po sukcesach Festiwalu w 2010 r., gdy w programie przeważały dzieła jednego kompozytora – Fryderyka Chopina, organizatorzy doszli do przekonania, że pomysł dedykowania każdej edycji innemu twórcy jest bardzo atrakcyjny zarówno dla wykonawców, jak i słuchaczy, ponieważ poszerza wiedzę o samym kompozytorze, a także pozwala lepiej poznać jego twórczość. Siódme festiwalowe wydanie poświęcono pamięci Marka Jasińskiego – kompozytora i współtwórcy Festiwalu.

Kolejne, realizowane pod hasłem „Muzyka naszych czasów”, są hołdem dla twórczości najwybitniejszych polskich kompozytorów XX i XXI wieku: Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara. To dzieła tych wyjątkowych twórców znalazły się przede wszystkim w festiwalowym programie „Sacrum non profanum”.

Przyjęta w 2010 r. formuła dedykowania Festiwalu jednemu twórcy sprawdziła się szczególnie w 2013 r., kiedy patronem imprezy został Krzysztof Penderecki. Dla muzyki Mistrza na koncerty ściągały tłumy melomanów. Podczas inauguracji IX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Sacrum Non Profanum” wzruszona publiczność nagrodziła utwór „Powiało na mnie morze snów...”. „Pieśni zadumy i nostalgii” gromkimi brawami, przy tym była do tego stopnia usatysfakcjonowana interpretacją, że wyraziła to w standing ovation. Wzruszenia nie ukrywał również sam Krzysztof Penderecki.

Reklama

Podczas tegorocznej festiwalowej odsłony rozbrzmiewać będą przede wszystkim dzieła Wojciecha Kilara. Dzieła kompozytora interpretować będą wybitni soliści (A. Chorosiński, H. Hozer, K. A. Kulka, A. Makowicz, A. Mielewczyk, Z. Rychert, L. Skrla, J. Tylkowska-Drożdż, Witold Zalewski), doskonałe zespoły wokalne i instrumentalne (Affabre Concinui, Krakowski Kwintet Dęty, Raschèr Saxophon Quartett), znane chóry i orkiestra Academia. Będziemy oklaskiwać muzyków z Hiszpanii, Kanady, Niemiec, Polski i Stanów Zjednoczonych. Dla miłośników fotografii mamy nie lada gratkę – wystawę Zdzisława Sowińskiego – „Wojciech Kilar... teraz, teraz, teraz i... amen”. Szczecin zatem dołączy do zaledwie kilkudziesięciu miast na świecie, w których ta historyczna, tworzona przez dziesiątki lat wystawa, zostanie przedstawiona. W czasie Festiwalu zachęceni też do pracy są studenci wokalistyki z Niemiec i Polski. Pod opieką znanych z wielu scen operowych Europy śpiewaków Bettinny Jensen i Tomasza Zagórskiego w ramach festiwalowych warsztatów wokalnych przygotowują koncert zatytułowany „Z miłości do śpiewu”.

Profesor Bohdan Boguszewski – dyrektor artystyczny Festiwalu, zamierza kontynuować obrany kierunek. W tym roku planuje popularyzować muzykę Wojciecha Kilara, a w najbliższych latach dzieła Karola Szymanowskiego, Sir Andrzeja Panufnika i Witolda Lutosławskiego po to, by wyjść naprzeciw potrzebom melomanów i zaspokoić ich oczekiwania co do odtwórstwa genialnej, nie zawsze dobrze znanej polskiej muzyki współczesnej. Poprzez dobór atrakcyjnych dla słuchaczy utworów interpretowanych przez uznanych, światowej klasy instrumentalistów i wokalistów, organizatorzy pragną pobudzać i kreować potrzeby bezpośredniego kontaktu z muzyką oraz wpływać tym samym na poszerzanie grona melomanów w Polsce. Festiwal ma też ważne znaczenie dla Pomorza Zachodniego i miejscowości, w których te koncerty są obecnie organizowane, czyli dla Trzęsacza, Świnoujścia i Szczecina.

Widząc w Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Sacrum Non Profanum” potencjał dla realizacji ważnych zadań w zakresie poprawy dostępu Polaków do kultury, rozwoju rodzimej sztuki oraz stworzenie warunków do jej promocji, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspiera od wielu lat tę imprezę. Wielkim Protektorem Festiwalu jest abp prof. dr hab. Andrzej Dzięga – metropolita szczecińsko-kamieński, który wielokrotnie podkreślał, że Festiwal organizowany nad Odrą i Bałtykiem stwarza warunki do upowszechniania dóbr kultury, które są źródłem tożsamości narodu, jego trwania i rozwoju, co doskonale pokrywa się ze słowami św. Jana Pawła II wypowiedzianymi podczas spotkania z polskimi rektorami: „Człowiek jest nie tylko twórcą kultury, ale żyje kulturą i żyje przez kulturę. To samo można powiedzieć o narodzie. Także naród żyje kulturą i żyje przez kulturę. Jest ona fundamentem jego duchowej suwerenności”.

Więcej: www.sacrumnonprofanum.pl.

2014-08-07 11:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolędowanie nas jednoczy

Już po raz dwunasty parafia pw. św. Jadwigi Śląskiej w Bolkowie zorganizowała wspólnie z tamtejszymi władzami samorządowymi, Gminno-Miejskim Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji, placówkami oświatowymi Diecezjalny Festiwal Kolęd i Pastorałek

Choć w nazwie ta impreza miała przymiotnik: „diecezjalny”, to jednak jej uczestnicy, a było ich w sumie ponad 250, wywodzili się z całej metropolii wrocławskiej. Honorowy patronat nad festiwalem sprawowali: pasterz Kościoła świdnickiego bp Ignacy Dec oraz burmistrz Bolkowa Jarosław Wroński.
CZYTAJ DALEJ

Nigeria: Bandyci porwali 13 wiernych z kościoła w środkowej części kraju

2025-12-18 08:18

[ TEMATY ]

Nigeria

Adobe Stock

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

Co najmniej 13 wiernych zostało porwanych przez uzbrojonych bandytów, którzy zaatakowali kościół w stanie Kogi w środkowej Nigerii, poinformował w środę Kingsley Fanwo, stanowy komisarz ds. informacji.

Atak przeprowadzono w niedzielę w Ayetoro-Kiri, miejscowości położonej w trudnodostępnej, porośniętej lasem deszczowym części kraju.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję