Reklama

Akademia odpowiedzialności

Obserwując życie współczesnej polskiej szkoły, można zauważyć zarówno wiele pozytywnych, jak i negatywnych zjawisk. Media coraz częściej informują o zaskakujących wydarzeniach, jakie mają miejsce w środowisku szkolnym, przedstawiając nie najlepszy obraz sytuacji, niestety, często odpowiadający rzeczywistości. Wydaje się, że wyobraźnia młodych ludzi niekiedy nie ma granic. Rodzina - najważniejsze środowisko w życiu każdego człowieka, musi stać się też siłą szkoły.

Niedziela Ogólnopolska 17/2007, str. 25

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Negatywne zachowania młodzieży z czasów szkolnych często utrwalają się w dorosłym życiu, a braki w wychowaniu i edukacji prowadzą do wytworzenia się coraz większej przepaści pomiędzy ludźmi wykształconymi i zamożnymi a ludźmi niewykształconymi i biednymi - przepaści zwykle niepokonywalnej. Dlatego współczesna polska szkoła musi szukać rozwiązań i pomysłów, które choćby w najmniejszy sposób przyczynią się do poprawy sytuacji - wszczepią młodym ludziom zapał do nauki i rozwoju, a człowieka uczynią odpowiedzialnym za swoje życie. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest pokazanie młodym ludziom wzorca prawidłowej rodziny (jeśli nie mają go w domu) bądź umocnienie już posiadanych, pozytywnych rodzinnych doświadczeń. Szkoła w tym zakresie musi wspierać rodzinę w trzech perspektywach: rodzinę funkcjonującą w doświadczeniach i wspomnieniach młodych ludzi, rodzinę taką, jaka jest - tu i teraz, oraz rodzinę przyszłości, jaką w perspektywie uczniowie założą i która będzie szansą na poprawę sytuacji całego społeczeństwa.
Bardziej od akcji potrzebne są rozwiązania systemowe, angażujące wszystkie podmioty zainteresowane procesem edukacji. Celem ich działania powinno być uświadomienie młodym ludziom faktu, że pomimo trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej, a w konsekwencji utrudnionym dostępie do edukacji, można przezwyciężać trudności. Każdy mały krok w tym kierunku jest ważny i potrzebny, bo przybliża do osiągnięcia celu. Jednym z przykładów takich inicjatyw jest nowy projekt realizowany przez Centrum Służby Rodzinie w Łodzi, które w 1998 r. powołał Arcybiskup Łódzki. Jak większość programów Centrum, ten również finansowany jest przez dotacje publiczne pozyskiwane w konkursach dla organizacji pozarządowych. Tym razem instytucją wspierającą jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, które dystrybuuje środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt nosi nazwę „Szkolna Akademia Innowacji i Odpowiedzialności” i zdobył pierwsze miejsce w konkursie, na 65 podmiotów zakwalifikowanych do oceny merytorycznej.
Głównym celem trwającego 13 miesięcy projektu jest wsparcie wybranych szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu miasta Łodzi. Projektem objęta zostanie zarówno infrastruktura szkoły, jak i nauczyciele, uczniowie i rodzice. Projekt jest inspirowany nauczaniem Jana Pawła II oraz zawiera wiele elementów systemowych rozwiązań prorodzinnych, wypracowanych z udziałem różnych środowisk w Centrum Służby Rodzinie. Wszystkie działania mają zmierzać do zmiany oblicza placówek na miejsca przyjazne rodzicom, uczniom i nauczycielom.
W ramach „Szkolnej Akademii Innowacji i Odpowiedzialności” dla uczniów organizowane będą m.in. zajęcia pozalekcyjne i warsztaty - jednym z tematów jest odpowiedzialne rodzicielstwo. Tym uczniom z biednych rodzin, których nie będzie stać na dojazd na zajęcia pozaszkolne i warsztaty, Centrum zrefunduje koszty przejazdu. Również nauczyciele będą mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach przygotowanych specjalnie dla nich, dotyczących np. edukacji przez zabawę, radzenia sobie z trudnymi uczniami, współpracy szkoły z rodziną. Dla szkół zakupiony zostanie sprzęt sportowy, książki i inne pomoce dydaktyczne. Zostaną też wydane publikacje, m.in. poradnik dla uczniów, w którym poruszone będą najważniejsze zagadnienia dotyczące młodych ludzi. Znajdziemy tam zarówno informacje na temat metod rozpoznawania płodności, jak i radzenia sobie w sytuacjach najtrudniejszych.
Liczymy na to, iż efektem programu będzie wyrównanie szans między uczniami biednymi a bogatymi oraz pochodzącymi zarówno z rodzin dysfunkcyjnych, jak i prawidłowych, aby wszyscy mogli zrealizować pragnienia dotyczące własnej rodziny i pracy, bez względu na ograniczenia. Jeśli nie podejmiemy żadnych działań, skutkiem może być porzucanie szkoły, niechęć do dalszej nauki, a ostatecznie niezdolność do uczenia się w przyszłości. Takie konsekwencje wpływają na zdolność do założenia silnej rodziny, a to w prostej linii przekłada się na kondycję całego społeczeństwa.
Stawiamy na dobrze pojmowaną innowację i odpowiedzialność: rodzice odpowiedzialni za szkołę, nauczyciele - za uczniów, uczniowie - za swoje życie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Raï: Leon XIV nie przybywa do Libanu „z pustymi rękami”

Maronicki patriarcha kardynał Béchara Raï wyraża nadzieję, że wizyta Leona XIV zmieni serca ludzi i że jego orędzia dadzą krajowi niezbędny impuls do zmian - nawet poza papieską podróżą. Kardynał podkreślił, że Leon XIV nie przybywa do kraju „z pustymi rękami”, lecz ze słowami pełnymi pojednania, wsparcia i nadziei. „Dla mnie ta wizyta jest osobistym apelem, apelem do każdego z nas, Libańczyków, apelem o zmianę, o otwarcie nowego rozdziału: rozdziału pokoju, rozdziału nadziei, bo nie możemy żyć tak, jakby nic się nie stało” - powiedział patriarcha maronicki.

We wtorek w południe papież Leon XIV opuszcza Liban. W wywiadzie dla portalu Vatican News kard. Béchara Boutros Raï porusza również kwestię przyszłości po papieskiej wizycie, a w szczególności ryzyka, że ​​wszystko po prostu wróci do stanu sprzed wizyty. „Mamy nadzieję, że naród libański doceni wartość tej wizyty w Libanie, o którą prosił Ojciec Święty, ponieważ wie, że Liban przeżywa bardzo, bardzo krytyczny moment polityczny i, jak mawiają po arabsku, «bije w bębny wojny»” - powiedział patriarcha.
CZYTAJ DALEJ

Annaya: pierwszy raz Papież nawiedzi grób św. Szarbela

2025-12-01 07:49

[ TEMATY ]

Leon XIV w Turcji i Libanie

Vatican Media

Położony w górskiej miejscowości Annaya klasztor św. Marona, znany też jako sanktuarium św. Charbela, przygotowuje się na pierwszą w historii papieską wizytę. Leon XIV przyjedzie tam 1 grudnia o poranku, by modlić się przy grobie najbardziej znanego maronickiego świętego - podaje Vatican News.

Drugi dzień swojej wizyty apostolskiej w Libanie, Ojciec Święty rozpocznie od odwiedzenia klasztoru położonego w górskiej miejscowości Annaya i dedykowanego św. Maronowi, któremu Kościół maronicki zawdzięcza swą nazwę i monastyczne podwaliny. To właśnie w tym klasztorze, który od dziesięcioleci jest miejscem pielgrzymek z całego świata, znajduje się grób św. Szarbela – jednego z najbardziej rozpoznawanych współcześnie świętych i duchowego spadkobiercy św. Marona. Leon XIV będzie pierwszym papieżem, który nawiedzi to miejsce.
CZYTAJ DALEJ

Papież przyjął zwierzchników wspólnot islamskich i druzyjskich

2025-12-01 20:59

[ TEMATY ]

Leon XIV w Turcji i Libanie

Vatican Media

W poniedziałek wieczorem w siedzibie Nuncjatury Apostolskiej w Libanie, po zakończeniu spotkań dnia, Papież Leon XIV przyjął zwierzchników islamskich i druzyjskich wspólnot Libanu. Jak informuje Vatican News, rozmawiano o relacjach międzyreligijnych.

Po zakończeniu spotkań dnia, Papież Leon XIV przyjął w siedzibie Nuncjatury Apostolskiej zwierzchników islamskich i druzyjskich wspólnot Libanu: szejka Abdula Latifa Deriana, Wielkiego Muftiego kraju; szejka Alego al-Khatiba, wiceprzewodniczącego Najwyższej Rady Islamskiej Szyickiej; szejka Alego Kaddoura, przewodniczącego Alawickiej Rady Islamskiej; oraz szejka Samiego Abu al-Munę, lidera wspólnoty druzów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję