Tym razem digitalizacji, po uprzedniej konserwacji, poddano 11 paradyskich starodruków, które wzbogaciły Zielonogórską Bibliotekę Cyfrową - mówi dr Paweł Karp
To wspólny projekt Biblioteki Wojewódzkiej w Zielonej Górze oraz Biblioteki Zielonogórsko-Gorzowskiego Wyższego Seminarium Duchownego w Paradyżu. Tym razem digitalizacji, po uprzedniej konserwacji, poddano 11 paradyskich starodruków, które wzbogaciły Zielonogórską Bibliotekę Cyfrową. Całość projektu w 2021 r. to koszt 113 500 tys. zł, zaś znaczne środki, bo kwota 90 500 tys. zł pochodzą z dofinansowania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O drugim etapie digitalizacji paradyskich starodruków opowiada dr Paweł Karp z Działu Informacji Regionalnej i Bibliograficznej Biblioteki Wojewódzkiej w Zielonej Górze.Zobacz
Parafia w Rajczy posiada w zbiorach najstarszy znany egzemplarz Pisma Świętego, jaki jest przechowywany w parafiach naszej diecezji.
Wolumin został odnaleziony przez proboszcza parafii św. Wawrzyńca i św. Kazimierza Królewicza ks. Andrzeja Zawadę. Okazało się, że brakuje okładki, strony tytułowej i części zawierającej Nowy Testament. Kapłan postanowił przekazać go archiwiście i notariuszowi kurii w Bielsku-Białej ks. dr. Czesławowi Chrząszczowi, który ustalił, że Biblia została wydana w 1561 r. w Pradze i zapisana w języku czeskim. Więcej – taki sam egzemplarz znajduje się w Bibliotece Seminaryjnej w Paradyżu i został wydany przez drukarza Jerzego Melantricha. – Użyte litery pozbawione są jednak znaków diakrytycznych charakterystycznych dla współczesnego języka czeskiego. Wydanie obejmuje zarówno księgi proto– jak i deuterokanoniczne – te ostatnie umieszczono na końcu. Ponadto jest wzbogacone kunsztownymi ilustracjami i pięknymi inicjałami, rozpoczynającymi rozdziały poszczególnych ksiąg i akapitów – poinformował ks. dr Czesław Chrząszcz. Pismo Święte poddano specjalnej dezynfekcji w Katowicach, po czym wróciło do Biblioteki i Archiwum Diecezjalnego. Stąd planowo zostanie przekazane z powrotem do rajczańskiej wspólnoty.
Przypowieść o faryzeuszu i celniku, którzy przybyli do świątyni, żeby się modlić, odnosi się nie tylko do jednej konkretnej sytuacji, lecz do tego, co powtarza się w każdym pokoleniu wyznawców Boga.
Przypowieść o faryzeuszu i celniku, którzy przybyli do świątyni, żeby się modlić, odnosi się nie tylko do jednej konkretnej sytuacji, lecz do tego, co powtarza się w każdym pokoleniu wyznawców Boga. Jako pierwszą Jezus ukazuje pobożność faryzeusza, zapewne dlatego, że jest częstsza. Faryzeusz staje przed Bogiem z satysfakcją, że wypełnił wszystko, co nakazane, a nawet więcej, ponieważ uczynił to w dwójnasób. Gdyby na takim wyznaniu poprzestał, należałyby mu się uznanie i pochwała, bo nie wszyscy prowadzą życie, które wymaga tak wielkiego wysiłku. Stało się jednak inaczej. Słowa: „Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie”, świadczą, że najważniejszym celem tego wysiłku było nie tyle uczczenie Boga, ile wywyższenie się nad innych, postrzeganych jako zdziercy, niesprawiedliwi i cudzołożnicy. Ta postawa aroganckiej wyższości znalazła również wyraz w jego nastawieniu do celnika, do którego odniósł się z nieskrywaną pogardą. Zamiast patrzeć przed siebie, w stronę Boga, do którego zwracał się w modlitwie, faryzeusz oglądał się za siebie, w przekonaniu, że jest od celnika, tak samo jak od wszystkich innych ludzi, lepszy. Dziękując Bogu nie za to, kim jest, lecz za to, kim nie jest, modlił się w gruncie rzeczy do siebie, a nie do Boga. Wybrał samousprawiedliwienie, a więc tak naprawdę Boga nie potrzebował.
Z Bazyliki Świętego Piotra, Msza Święta pod przewodnictwem Papieża Leona XIV z udzieleniem święceń biskupich Jego Ekscelencji arcybiskupowi Mirosławowi Stanisławowi Wachowskiemu, nuncjuszowi apostolskiemu w Iraku
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.