Reklama

W wolnej chwili

Wystawa obrazów Kędzierskiego: Poczuj głód Boga

Otwarta dzisiaj w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej wystawa skłania do postawienia sobie pytań o to, jak żyjemy. Może być pretekstem do rozmowy o naszych potrzebach, pytaniem o codzienność i nasze poszukiwania.

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

wystwa

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prezentowane obrazy Marcina Kędzierskiego są malarskim zapisem obserwacji miasta i świata, utrwalaniem chwil ulotnych, wydarzeń, sytuacji i ludzi, codzienności. Dany moment jest osadzony w konkretnym czasie i miejscu. Wystawa jest autorską narracją czasów obecnych i stanowi swoisty dziennik, gdyż obrazom towarzyszą teksty, które współtworzą ekspozycję. Autorami tekstów są Tomasz Titkow, Joanna Jaczewska Sharma oraz malarz – Marcin Kędzierski.

- Pierwszy raz zobaczyłem jego prace dość późno, było to na wystawie autorstwa Piotra Bernatowicza pt. „Historiofilia” i od tamtego czasu z bardzo dużym zainteresowaniem śledzę twórczość Marcina. Interesuje go miasto i jego mieszkańcy. I jest to zainteresowanie pełne sympatii, co jest dość istotne – podkreślił w czasie wernisażu wystawy dr Piotr Kopszak, dyrektor MAW.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sam autor opowiadając o sobie i swojej twórczości zaznaczył, że szukał zastąpienia kamery rysunkiem, szkicem, malarstwem – które cenił bardziej. W przekazie artystycznym warsztat powinien bowiem pełnić istotną rolę. - Wydawało mi się, że w filmie przestrzeń miejska jest drugoplanowa i zwłaszcza teraz we współczesnych filmach to widać. Interesowałem się ludźmi chodziłem, robiłem zdjęcia – wspominał Kędzierski. Artysta od roku 2014 doświadczył duchowej przemiany. Stało się to po pielgrzymce do Asyżu.

Reklama

- Pojechałem z moim synem na pielgrzymkę w ramach wyjazdu szkolnego. Na tej pielgrzymce śladami św. Franciszka odwiedzaliśmy sanktuaria franciszkańskie we Włoszech. Byłem pod wielkim wrażeniem tego, co tam zobaczyłem, bo było to wspaniałe przeżycie dla malarza. Zobaczyć i doświadczyć kultury, która sprawiała niesamowite wrażenie. Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim – opowiadał malarz. Zwrócił uwagę, że w Warszawie jest inne życie i dodał to, co dzisiaj widzimy pokazuje, że Europa zapomniała o swoim chrześcijańskim dziedzictwie.

- Bóg przemówił wtedy do mnie poprzez tamtejszą przyrodę i kulturę, która wywodziła się ze średniowiecza, kiedy duchowość franciszkańska w tamtych miejscach oddziaływała. Mimo że nie było telewizji, a ludzie używali drewna, powstała fascynująca architektura i obrazy przyrody malowane na ścianach. Freski do tej pory wyglądają jakby dopiero co namalowane – mówił artysta.

Gdy wracał do Warszawy uświadomił sobie, że nasza cywilizacja jest bardzo zaśmiecona i pełna rzeczy bezwartościowych. - Pomyślałem sobie, że warto wrócić do korzeni kultury europejskiej. Jako malarz Warszawy starałem się odnajdywać sytuacje trochę ludowe, musiałem przeskoczyć na inny etap. To nie było problemem. Wchodziłem w inny świat. Więcej zacząłem interesować się kulturą i zachodnią cywilizacją. Myślę, że Bóg prowadził mnie w te stronę, żeby odnieść się do duchowości – przyznał Kędzierski.

Malarz urodził się w 1969 r. w Radomiu. Studiował w Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Grafiki. Dyplom uzyskał w Pracowni Plakatu w roku 1998. W latach 1997-1998 tworzył gościnnie na Wydziale Malarstwa, w pracowni prof. Leona Tarasewicza.

W swej twórczości interesuje się miastem i jego mieszkańcami. Banalne sceny warszawskie tj. przystanek autobusowy, ulica, metro, blokowiska zostają przekształcone w ramę nadającą egzystencjalnego charakteru prostym bohaterom jego obrazów. Swój debiut artystyczny zanotował na przełomie wieku w latach 1998-2001. Mimo to rezygnuje z publicystycznego charakteru swojej twórczości typowego dla jego rówieśników i maluje stop-klatki zwykłych miejskich obserwacji. W swoim malarstwie nawiązuje m.in. do twórczości Andrzeja Wróblewskiego, Jarosława Modzelewskiego, Edwarda Hoppera. W roku 2004 założył Grupę Miejską zajmującą się artystycznym komentowaniem życia w mieście. Odkrywa piękno natury oraz pierwotną duchowość świata na peryferiach współczesnej cywilizacji. To doświadczenie demaskuje w jego obserwacjach pustkę współczesnego materializmu i otwiera go na niezmierzoną przestrzeń świata chrześcijańskiego będącego podstawą kultury i cywilizacji. Tworzy grupę artystyczną Bractwo św. Franciszka, w ramach której poszukuje duchowych przekazów we własnych doświadczeniach, obserwacji świata i natury. Wraz z zaproszonymi twórcami, malarzami, ludźmi pióra prowadzi na blogu bractwa swoisty mistyczny reportaż ze współczesności, w którym na wzór średniowieczny - obraz i słowo przenikają się wzajemnie w majestacie Boga. W Nim szuka inspiracji.

Marcin Kędzierski otrzymał wyróżnienie za obraz pt.: „Oczekiwanie-czerwone” na 36. Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa Bielska Jesień 2003. W 2008 r. otrzymał wyróżnienie za obraz „Pod Blokiem” w konkursie „Obraz Przestrzeni Publicznej” w Poznaniu. Jest laureatem „Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego – Warszawski Pejzaż 2014” w kategorii „Osobliwości Warszawy” za obraz „Brzeska 12”. W tym samym konkursie zajął również 3 miejsce w kategorii „Historia Warszawy” za obraz „Pożegnanie Pary Prezydenckiej”. Brał udział w wystawach z cyklu „Supermarket Sztuki” w latach 2001, 2002. Ważniejsze wystawy: Figuranci-CSW Poznań 2002, Obrazy Miasta – UW 2003, Miejsce Zamieszkania-Galeria Bałtycka w Ustce 2005. Wystawy zagraniczne w Austrii i na Węgrzech.

Wystawę pt. „Głód” oglądać można w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej przy ul. Dziekania 1 do 23 stycznia przyszłego roku.

Podziel się cytatem
2021-11-17 19:19

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Drzeworyty Dürera w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

drzeworyt

Public Domain

Drzeworyt Dürera

Drzeworyt Dürera

W zbiorach Muzeum Archidiecezji Warszawskiej znajduje się bezcenne dzieło – trzy cykle drzeworytów Albrechta Dürera: Żywot Maryi, Wielka Pasja i Apokalipsa. Drzeworyty zostały wydane w 1511 r. i oprawione w jeden wolumin. Ze względów konserwatorskich są pokazywane okazjonalnie. Prezentację Ksiegi z drzeworytami i wybranych reprodukcji można oglądać na wystawie czasowej do 4 września.

„Można powiedzieć, że jest to wystawa jednego dzieła, ale prezentowanego wszechstronnie” – mówi dr Ewa Korpysz kurator wystawy w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, i dodaje: „Zdecydowaliśmy się na eksponowanie Księgi na prośbę zwiedzających, którzy wiedzieli, że mamy takie dzieło. Trudno jest jednak eksponować drzeworyty: można otworzyć Księgę pokazując jedną rycinę. Postanowiliśmy więc wykonać reprodukcje znacznej części rycin w skali 1:1 i na papierze najbardziej zbliżonym do oryginału” – zaznacza kurator.
CZYTAJ DALEJ

Pierina Gilli i Godzina Łaski, czyli objawienia w Montichiari

[ TEMATY ]

Maryja

Godzina łaski

pl.wikipedia.org

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Róże w trzech kolorach: białym, czerwonym i złotym, towarzyszą Matce Bożej podczas objawień w Montichiari. Symbolizują odpowiednio czystość i wierność wierze, ofiarę aż po męczeństwo i świętość. Bądźcie jak te kwiaty – taki cel Maryja stawia przed wszystkimi pragnącymi Ją uwielbiać.

PONIŻEJ FRAGMENT KSIĄŻKI. "HISTORIA OBJAWIEŃ MARYJNYCH. TOM III" DO KUPIENIA W CAŁOŚCI POD TYM LINKIEM: ksiegarnia.niedziela.pl
CZYTAJ DALEJ

UE/ KE zatwierdziła wniosek Polski o udzielenie pomocy publicznej na budowę elektrowni jądrowej

2025-12-09 16:34

[ TEMATY ]

Unia Europejska

elektrownie jądrowe

Adobe Stock

Komisja Europejska we wtorek oficjalnie wyraziła zgodę na udzielenie przez Polskę pomocy publicznej na budowę elektrowni jądrowej. Premier Donald Tusk poinformował, że budowa będzie mogła ruszyć jeszcze w grudniu i że zabezpieczono na ten cel całość potrzebnej kwoty, czyli 60 mld zł.

Polska powiadomiła KE we wrześniu ub.r. o planie wsparcia spółki państwowej Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) w budowie elektrowni jądrowej. Polskie władze poinformowały, że planują wesprzeć tę inwestycję poprzez: zastrzyk kapitału w wysokości ok. 14 mld euro, pokrywający 30 proc. kosztów projektu, a także gwarancje państwowe obejmujące 100 proc. długu zaciągniętego przez PEJ w celu sfinansowania inwestycji oraz tzw. kontrakt różnicowy, zapewniający stabilność przychodów przez cały okres eksploatacji elektrowni wynoszący 40 lat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję