Reklama

"Pasterz i twierdza"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opatrzność Boża daje Kościołowi pasterzy, którzy w najtrudniejszych czasach prowadzą wiernych z żarem misyjnym Chrystusa: "Wypłyń na głębię" (Łk 5, 4).
Chociaż wszelkie próby podsumowań czy ocen są zawsze niepełne, jedno nie ulega wątpliwości: bp Jan Olszański jest świadkiem i symbolem niezłomnej wiary, wierności Bogu i Kościołowi katolickiemu. Uosabia również pełną poświęcenia służbę człowiekowi oraz prawdziwy patriotyzm. Przez długie dziesięciolecia trwa w Kościele na Podolu niczym twierdza, broniąc uniwersalnych wartości religijnych, humanitarnych i narodowych.
Życie Księdza Biskupa już jako młodego kapłana - wikariusza, potem proboszcza, a wreszcie pasterza diecezji jest historią znaczoną krzyżem. Rozumując w kategoriach ludzkich, eksmisja ks. Jana Olszańskiego z Gródka Podolskiego i zesłanie go do zagubionej w bezkresach Ukrainy - wsi Manikowce jako duszpasterza w kaplicy cmentarnej mogło się stać przyczyną frustracji, załamania i utraty wszelkiej nadziei. Eskalacja sowieckich represji wobec katolików i Kościoła łacińskiego w tzw. Kraju Rad mogła zniechęcać. Tymczasem Boży Pasjonat kieruje się logiką wiary. Świadomość misji kapłańskiej i głęboka duchowość uśmierzała lęki, usuwała zagrożenia oraz ujawniała sprzeczności i bezsens poczynań władzy państwowej. Równocześnie ta logika ukazywała możliwości i szanse, a światło wiary niezawodnie prowadziło ku zwycięstwu zakorzenionemu w zmartwychwstaniu Chrystusa.
Po rozpadzie imperium Jan Paweł II reaktywuje struktury kościelne na Ukrainie. 16 stycznia 1991 r. ks. Jan Olszański zostaje mianowany biskupem wskrzeszonej diecezji kamieniecko-podolskiej. Na kartach tomu Pasterz i diecezja czytamy: "Nie sposób wyobrazić sobie widoku kamienieckiej katedry bez obecności bp. Olszańskiego, dyżurującego od świtu przez kilka godzin w konfesjonale. (...) Z jego korzeni promieniuje wewnętrzna siła ducha, żar wiary, młodzieńcza gorliwość religijna, a nade wszystko autentyczna postawa świadectwa" .
I w ten sposób to niezwykłe życie w służbie Chrystusowi prezentuje Księga Jubileuszowa dedykowana Księdzu Biskupowi Janowi Olszańskiemu - Ordynariuszowi Diecezji w Kamieńcu Podolskim. W 60. rocznicę święceń kapłańskich i 10-lecie sakry biskupiej książka ta ukazała się staraniem Senatu RP i Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" .
Księga Jubileuszowa Pasterz i twierdza ukazuje lata heroicznego trwania bp. Jana Olszańskiego w służbie Bogu, Kościołowi i ludziom. To trwanie nie było bierne. Wypełniało je aktywne budowanie "żywej świątyni Boga z ludźmi", umacnianie wiary katolickiej i kultury chrześcijańskiej na Podolu.

"Pasterz i twierdza. Księga Jubileuszowa dedykowana Księdzu Biskupowi Janowi Olszańskiemu - Ordynariuszowi Diecezji w Kamieńcu Podolskim". Pod red.: ks. Józefa Wołczańskiego. Kraków - Kamieniec Podolski 2001, ss. 511.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg zawsze wyciąga rękę, czy jestem gotowy ją przyjąć?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 26-38.

Sobota, 20 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

14-latek pojawił się w szkole z maczetą; zaatakował pracownika i uciekł

2025-12-19 11:24

[ TEMATY ]

szkoła

Tarnobrzeg

Adobe Stock

Sąd rodzinny zdecyduje o losie 14-latka, który w poniedziałek przyniósł do szkoły podstawowej w Tarnobrzegu maczetę. Ośmioklasista uderzył trzonkiem pracownika placówki, po czym uciekł ze szkoły. Zatrzymali go policjanci.

Jak powiedziała PAP we wtorek oficer prasowy policji w Tarnobrzegu podinsp. Beata Jędrzejewska-Wrona, 59-letni pracownik szkoły, który został kilkukrotnie uderzony przez 14-latka, nie odniósł poważnych obrażeń.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję