Reklama

Nad anioły ją posadził...

Niedziela rzeszowska 33/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Który syn, gdyby mógł, nie wskrzesiłby swej matki i nie zaprowadził jej po śmierci do nieba”. Ta piękna i prosta myśl św. Franciszka Salezego od stuleci porusza serca największych sceptyków prawdy, którą Kościół obchodzi 15 sierpnia. Nieopodal Groty Pojmania w jerozolimskim Getsemani znajduje się podziemny kościół Grobu Matki Bożej. To przy znajdującym się tam grobie Maryi pierwsze gminy judeochrześcijan w II stuleciu posługiwały się czytaniami liturgicznymi, które przechowały apokryfy pochodzące z V-VI wieku mówiące o zaśnięciu i wniebowzięciu Matki Bożej. Niejaki Tymoteusz, kapłan jerozolimski, pisze o wniebowzięciu Maryi już w IV stuleciu. W czasie wypraw krzyżowych, kiedy to namiętnie poszukiwano, a następnie otaczano kultem wszelkie miejsca związane z ziemskim życiem Chrystusa i jego najbliższych, benedyktyńscy mnisi w latach 1113-30 wznieśli nowy kościół i klasztor, gdzie szczególną atencją otaczano relikwię w postaci grobu Maryi. Nawet Saladyn oszczędził znajdującą się tam kryptę grobową ze względu na szacunek, jaki żywił dla matki Jezusa, którego jak wiemy, uważał za proroka. Prowadzone w XX wieku prace archeologiczne na tym miejscu potwierdziły, że w I wieku służyło ono celom pochówkowym.
Św. Jan z Damaszku (zm. 749) opisuje jak świątobliwa cesarzowa Pulcheria i jej małżonek cesarz bizantyjski Marcjan zwrócili się na soborze w Chalcedonie w 451 r. do biskupa Jerozolimy Juwenalisa o relikwie Matki Bożej. Biskup odpowiedział im, że Maria zmarła w obecności Apostołów; jednak kiedy Jej grób otworzono, co uczynić miano na prośbę św. Tomasza, to okazało się, że jest pusty. Apostołowie zrozumieli, że Maryja została wzięta do chwały swojego Syna. Wiemy, że święto Wniebowzięcia było obchodzone około 500 r. w sierpniu w Palestynie. W VI stuleciu przejęła je także liturgia galijska, obchodzono je wówczas w styczniu. Cesarz Maurycy (zm. 602) ustanowił oficjalnie święto Wniebowzięcia Maryi dla cesarstwa bizantyjskiego w dniu 15 sierpnia. W VII wieku pojawia się w Rzymie Święto Wniebowzięcia Matki Bożej a za papieża Sergiusza I (687-701) było jednym z najważniejszych świąt liturgicznych, w którym odbywano uroczystą procesję. Na prośbę Karola Wielkiego papież Hadrian I (zm. 795) przesłał królowi sakramentarz gregoriański, wedle którego sprawowano liturgię w kaplicy papieskiej, a w którym napisał: „Panie, we czci jest u nas obchód tego dnia, w którym Święta Boża Rodzicielka zaznała śmierci doczesnej, ale nie mogła podlegać więzom śmierci”. Papież Pius XII, idąc za tradycją Świętego Kościoła w 1950 r. konstytucją apostolską „Munificentissimus Deus” ogłosił wspomniany dogmat o Wniebowzięciu słowami: „...ogłaszamy, orzekamy i określamy jako dogmat objawiony przez Boga: że Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze Dziewica, po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej”. Papież celowo nie dopowiedział czy Matka Zbawiciela umarła i potem została wzięta do nieba z ciałem i duszą, czy też przeszła do chwały nie umierając, lecz „zasypiając” - co jest szczególnie popularne w Kościele wschodnim, tego bowiem nie wiemy.
Temat Zaśnięcia Matki Bożej był popularny w sztuce na przestrzeni stuleci. Znajdziemy go w głównej kwaterze późnogotyckiego retabulum ołtarzowego dłuta mistrza Wita Stwosza z XV wieku. Ten piękny ołtarz ukończony ok. 1489 r. kosztował równowartość rocznego budżetu miasta Krakowa i jest największym gotyckim ołtarzem w Europie. Wykonano go z pięćsetletnich drzew lipy. Kiedy w XIX stuleciu prowadzono konserwację ołtarza, znaleziono za nadstawą... średniowieczną ciżemkę należącą prawdopodobnie do któregoś z pomocników mistrza Stwosza.
Również i na terenie diecezji rzeszowskiej motyw Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest obecny w sztuce sakralnej. To właśnie w Bieczu scenę Zaśnięcia Maryi mógł wyrzeźbić syn mistrza - Stanisław Stwosz. Znajduje się ona w górnej kondygnacji głównego ołtarza, w prezbiterium bieckiej fary. W rzeszowskim kościele farnym w jednym z bocznych ołtarzy w osiemnastym stuleciu umieszczono piękny obraz „Wniebowzięcia NMP” z XVIII wieku fundowany przez mieszczanina Macieja Bieżanowskiego. W pięknej scenie w dolnej partii obrazu anioł podtrzymuje obłok, na którym Maryja unosi się w niebiosa otoczona innymi aniołami towarzyszącymi Jej w drodze do Syna. Dzisiaj zasłaniany on jest obrazem przedstawiającym św. Judę Tadeusza. W Muzeum Diecezjalnym w Rzeszowie znajdujemy wielopostaciową scenę rzeźbioną w drewnie a pochodzącą z siedemnastego stulecia i przedstawiającą unosząca się do Nieba Matkę adorowaną przez Anioły.
Pięknym obrazem pełnym głębokiej symboliki i przedstawiającym Śmierć Maryi zachwyca niderlandzki mistrz z XV stulecia Hugo van der Goes. Malarz, będący członkiem gandawskiego cechu malarzy pw. św. Łukasza ukazuje martwą Maryję na łożu w otoczeniu przejętych Apostołów. Nad Jej Ciałem znajdujemy Jej Umiłowanego Syna w otoczeniu aniołów, który z rozpostartymi ramionami oczekuje na przyjęcie Jej Osoby. Jeden z Apostołów zebranych wokół leżącej Maryi odwraca głowę do nas trzymając zamkniętą księgę symbol wypełnionej misji i zamkniętego ziemskiego życia. Św. Piotr odbiera od swojego brata św. Andrzeja zapaloną świecę, symbol palącego się wciąż w Apostołach ognia wiary...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowi Wikariusze Biskupi odebrali swoje dekrety

2025-12-17 16:48

[ TEMATY ]

wikariusz biskupi

M.S

W środę, 17 grudnia, arcybiskup Wacław DEPO, Metropolita Częstochowski, wręczył dekrety nowym Wikariuszom Biskupim.

Wikariuszem Biskupim ds. Przekazu Wiary, Nauczania i Wychowania Katolickiego został ks. kan. mgr. lic. Paweł WRÓBEL.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

UE zaciąga olbrzymi dług, aby wesprzeć Ukrainę

2025-12-19 12:42

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Ukraina

PAP/EPA/OLIVIER HOSLET / POOL

Przewodniczący Rady Europejskiej Antonio Costa pochwalił się w mediach społecznościowych zatwierdzeniem pożyczki dla Ukrainy o wartości 90 mld euro na lata 2026-27. Środki te mają zostać sfinansowane ze wspólnego unijnego długu. - Te środki powinny pochodzić z zamrożonych funduszy rosyjskich, a nie ze wspólnego długu. Znowu nikt Tuska w Europie nie ograł - zauważył na portalu "X" Szef Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz.

Tuż przed rozpoczęciem szczytu w Brukseli premier Polski Donald Tusk zaapelował do pozostałych przywódców w sprawie wsparcia Ukrainy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję