Reklama

Uczyć godnie żyć

Niedziela częstochowska 45/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z chęcią niesienia pomocy bliźnim spotykamy się niemal na co dzień. Wielu jest ludzi gotowych poświęcić swoje życie i karierę za cenę szczęścia, które daje drugiemu człowiekowi. Jak liczną grupę stanowią osoby potrzebujące wie każdy z nas. Są wśród nas ci, którzy bez naszej pomocy nie są w stanie poradzić sobie z trudnościami, jakie niesie ze sobą życie. Mam na myśli przede wszystkim osoby niepełnosprawne - wspaniałych ludzi, którzy nie potrzebują naszej litości czy współczucia, ale wsparcia w dążeniu do normalnego funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie. Liczną grupę stanowią dzieci. To dla nich właśnie zostało utworzone pierwsze w Polsce Gimnazjum Specjalne Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie, które mieści się przy Rynku Wieluńskim 29. Gimnazjum składa się z dwóch klas dwunasto- i trzynastoosobowych. Dyrektorką gimnazjum jest mgr Antonina Chmielewska, która całą swoją wiedzę i doświadczenie pedagogiczne przekazuje od lat dzieciom upośledzonym. W skład grona pedagogicznego wchodzi sześciu nauczycieli z Podstawowej Szkoły Specjalnej nr 43 w Częstochowie, oraz Siostra Katechetka ucząca dzieci religii.

Program gimnazjum obejmuje nauczanie takich przedmiotów jak: język polski, język obcy, matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, informatyka, technika, sztuka, historia i oczywiście religia. Dodatkowe zajęcia to między innymi: analiza i synteza słuchowa i wzrokowa, gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy oraz rewalidacja indywidualna, której celem jest optymalne usprawnianie zaburzonych funkcji psychofizycznych u dzieci. Dzięki temu, że nauczyciele pracują z dziećmi w małych grupach zwiększa się skuteczność zajęć. Obecnie na terenie szkoły działa kółko muzyczne, jak również prowadzone są zajęcia z zakresu edukacji filozoficznej.

Inicjatywa utworzenia Pierwszego Gimnazjum Specjalnego wypłynęła od Rady Rodziców, których dzieci uczęszczały do wymienionej już Podstawowej Szkoły Specjalnej nr 43 w Częstochowie. Pierwotnie gimnazjum miało powstać właśnie przy szkole podstawowej. Niestety, uzyskanie zgody okazało się rzeczą trudną. Pomysł poparty został przez prezesa Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich ks. Stanisława Gancarka oraz proboszcza parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie ks. Zdzisława Gilskiego, który nieodpłatnie udostępnił pomieszczenia do utworzenia gimnazjum. Ponadto dzieci zapewnione mają podręczniki i przybory szkolne. Wielkim przyjacielem dzieci jest również bp Antoni Długosz, dla którego każda pozytywna ingerencja w sprawy osób potrzebujących pomocy, a szczególnie dzieci specjalnej troski jest rzeczą bardzo istotną. Swoje zaangażowanie w sprawę otwarcia gimnazjum wykazali również dyrektor Delegatury Śląskiego Kuratorium Oświaty mgr J. Grabowska, dyrektor Oddziału Telewizji Katowice Z. Sowiński oraz red. J. Karkoszka.

Marzeniem Pani Dyrektor jest kompletne wyposażenie szkoły w pomoce i sprzęt dydaktyczny niezbędny do realizacji treści nauczania, między innymi komputery, sprzęt sportowy, mapy, pomoce do rewalidacji. Założeniem pierwszego Gimnazjum Specjalnego jest przede wszystkim stopniowe i bezstresowe wprowadzenie dzieci specjalnej troski w normalne życie. 99% tych młodych ludzi w wieku od 13 do 15 lat stanowią dziewczęta i chłopcy pochodzący ze środowisk wiejskich. Inicjatywę utworzenia gimnazjum poparły też dwa specjalne Ośrodki Wychowawcze: Zgromadzenie Sióstr Wynagrodzicielek Najświętszego Oblicza Pana Jezusa, które prowadzą dom dla chłopców im. Św. Stanisława Kostki, oraz Zgromadzenie Sióstr Św. Józefa, które opiekują się dziewczętami. W czasie roku szkolnego jest to ich drugi dom, w którym dzieci otoczone są troskliwą opieką. W celu zapewnienia podopiecznym maksymalnego bezpieczeństwa nauczyciele odprowadzają dzieci do szkoły i przyprowadzają do domu.

Wszystkie pociechy są nasze, dlatego musimy starać się, abyśmy mogli zapewnić im godną, bezpieczną i spokojną przyszłość w myśl słów Ojca Świętego Jana Pawła II: "Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zaangażowanie na rzecz pokoju przy kontemplacji oblicza Dzieciątka

2025-12-19 17:47

[ TEMATY ]

strefa gazy

żłóbek

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Szopka w Gazie - 2025 rok

Szopka w Gazie - 2025 rok

Papież Leon zaprasza, aby pokonać pokusę postrzegania pokoju jako czegoś odległego i niemożliwego, przezwyciężyć „logikę agresji i konfrontacji”, według której pokój osiąga się przez wyścig zbrojeń.

„Nikt, jak tylko dziecko, nie potrafi tak nas przemienić. I być może właśnie myśl o naszych synach i córkach, o dzieciach, a także o tych, którzy są tak samo bezbronni jak one, przeszywa nasze serca” – to słowa, których użył papież Leon w swoim Orędziu na Światowy Dzień Pokoju.
CZYTAJ DALEJ

Alarm bombowy w kościele w Tenczynie

2025-12-19 11:42

[ TEMATY ]

Kościół

alarm

KPP Myślenice

We wtorek, 16 grudnia 2025 roku, policjanci z Myślenic interweniowali po zgłoszeniu o podłożeniu ładunku wybuchowego w kościele w Tenczynie. Informacja okazała się fałszywa, a sprawca został szybko ustalony i zatrzymany.

Około godziny 16.30 dyżurny myślenickiej komendy otrzymał zgłoszenie przekazane przez numer alarmowy 112. Anonimowy mężczyzna poinformował, że w kościele w Tenczynie podłożył bombę, po czym natychmiast się rozłączył, nie przekazując żadnych dodatkowych szczegółów. Na miejsce niezwłocznie skierowano policyjne patrole. Teren został zabezpieczony, a wspólnie ze strażakami Państwowej Straży Pożarnej oraz Ochotniczej Straży Pożarnej wyznaczono strefę bezpieczną. W działaniach brał udział również policyjny pirotechnik.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję