Reklama

Kardynał Stefan Wyszyński - świadek wiary (cz. 178)

Raport poufny o PAX

Niedziela gnieźnieńska 26/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

5 czerwca 1964 r. La France Catholique opublikowała poufny dokument watykański. Rok wcześniej, 6 czerwca 1963 r., Sekretarz Stanu wysłał Memoriał do Nuncjusza Apostolskiego we Francji, abp. Paula Bertoli. Sekretarz Stanu prosił Nuncjusza Apostolskiego, żeby z jego treścią zapoznać arcybiskupa Paryża, kard. Maurice Feltina i Episkopat Francji. W dokumencie tym znajdowało się obszerne sprawozdanie o działalności Stowarzyszenia PAX. Jego autor sformułował zarzuty wobec PAX, jego założycielowi i przywódcy Bolesławowi Piaseckiemu. Organizacja ta została przedstawiona jako zależna od sprawującej władzę Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i organów rządowych. Kolejnym zarzutem, jaki przedstawiono w dokumencie, było oczernianie Kościoła w Polsce, Księdza Prymasa i Episkopatu w oczach wierzących w Polsce i na świecie. Raport mówił także, że za granicą, szczególnie zaś we Francji, PAX przedstawia siebie jako ruch postępowych katolików i wprowadza w ten sposób w błąd zachodnie środowiska katolickie.

Dokument watykański nie mówił wprost, kto jest autorem opracowania o działalności PAX. Co prawda w liście znajdował się zapisek: Card. W. Auteur de rapport. Na tej podstawie Nuncjusz Apostolski albo Arcybiskup Paryża wywnioskował, że został on napisany przez Prymasa Polski. Czy konkluzja jednego z nich była słuszna?

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że kard. Wyszyński miał wiele zastrzeżeń do działalności PAX. Swoje zastrzeżenia zgłaszał zarówno samym działaczom tego stowarzyszenia, jak i publicznie. Jednak postawa Księdza Prymasa wobec PAX była zawsze nacechowana jasną oceną rzeczy, nazywanie spraw takimi, jakimi są i pasterską troską o sposób bycia stowarzyszenia w Kościele. Nie było w tym wszystkim nienawiści, jaką przejawiał autor sprawozdania o działalności PAX. Ten styl nie pasował do Prymasa Tysiąclecia.

Ksiądz Prymas, przed 6 czerwca 1963 r., wysłał, na wyraźną prośbę papieża Jana XXIII, jedno sprawozdanie o działalności Kościoła. Było to w czasie pierwszej sesji Soboru Watykańskiego II, jesienią 1962 r. W obszernym materiale nie można znaleźć nic z tych zarzutów, które były w poufnym dokumencie Sekretariatu Stanu. Informacje w nim zawarte nie mogły więc pochodzić ze sprawozdania Prymasa Tysiąclecia.

17 czerwca Zarząd Stowarzyszenia PAX skierował do Sekretariatu Prymasa Polski zapytanie o autentyczność raportu. Ksiądz Prymas był zaskoczony. Do tekstów opublikowanych w francuskiej prasie dotarł dopiero 4 lipca. O swoich wrażeniach z ich lektury zanotował:

Przeczytałem dwa francuskie pisma: "La France Catholique" z dnia 5 VI i "Le Monde" z 18-24 VI. Obydwa mówią o Memoriale Sekretariatu Stanu do Nuncjusza Apostolskiego w Paryżu, przeznaczonym dla Episkopatu Francji, o akcji PAX na terenie Francji. La F. C. przytacza dokumenty poufne: list Nuncjusza Apostolskiego do Sekretariatu Episkopatu Francji ( bez zastrzeżeń poufności). List stwierdza, że "Card. W. Auteur de rapport". Następuje tekst in extenso. Redakcja wie z tekstu, że jest on poufny, że ujawnienie może grozić represjami, a jednak tekst ogłasza. Co więcej, ogłasza list kard. Feltina do p. Hourdin, w którym jest też mowa, że Memoriał był złożony dyskretnie przez kard. W. - Można się tu modlić: "De amici nostris libera nos Domine". Nuncjatura ogłasza światu, że autorem Memoriału jest Prymas, chociaż tego nie wie, i chociaż wie, że należy działać dyskretnie. To samo kard. Feltin. Już roztropniej postępuje "Le Monde", chociaż też otwarcie pisze, że jest to "le rapport du Cardinal Wyszynski". Ma na celu wybronić przed opinią pana Hourdin i Inf.(ormation) Cath.(olique). Obok tej obrony umieszcza artykuł o Paxie, jako o instytucji ekonomicznej, o ograniczonym znaczeniu ideologicznym. Artykuł ten jest oskarżeniem B. Piaseckiego i usprawiedliwia ostrożność Episkopatu wobec ruchu PAX. Kard. Wyszyński znalazł się w bardzo niezręcznej sytuacji. Mógł bowiem wyraźnie powiedzieć, że nie jest autorem raportu. Wtedy jednak uznano by, że Nuncjusz albo Arcybiskup Paryża, najdelikatniej mówiąc, minęli się z prawdą. Prymas Tysiąclecia wielokrotnie dawał w takich sytuacjach świadectwo, że woli, by o nim źle myślano i mówiono, jak narazić kogoś na złą opinię. Milczenie zaś zostało przyjęte jako przyznanie się do winy. Tak też odczytał taką postawę PAX. Działacze PAX zarzucali, że opublikowany dokument, wobec milczenia kard. Wyszyńskiego, został istotnie wyposażony w autorytet wysokiego urzędu Księdza Prymasa. 4 sierpnia wystosował niezwykle obszerny List Otwarty do Jego Eminencji Stefana Kardynała Wyszyńskiego, Prymasa Polski, w którym Zarząd PAX usprawiedliwiał swoją działalność i ubolewał, że Prymas Polski nie zareagował na publikacje francuskiej prasy. Nastąpiło zatem złagodzenie zarzutów wobec Księdza Prymasa. List PAX został rozpowszechniony w Polsce i za granicą.

I tym razem Prymas Tysiąclecia milczał. Odpowiedzieli natomiast biskupi, którzy w liście do Księdza Prymasa solidaryzowali się z nim wobec kolejnej próby rozbicia Kościoła w Polsce.

Oczywiście cały problem został nagłośniony przez prasę w Polsce, znajdującą się w rękach będących u władzy komunistów. Chociaż ateistyczne Argumenty pisały bardzo ostrożnie: Jeśli wierzyć prasie paryskiej. Problem powrócił jeszcze we wrześniu podczas trzeciej sesji Soboru Watykańskiego II. Ksiądz Prymas rozmawiał wtedy z kard. Feltinem, który nie wiedział o publikacji w La France Catholique jego listu do Hourdina. Kard. Wyszyński nie wykorzystał tego faktu w swojej obronie. Natomiast PAX kolportował wśród ojców soborowych List otwarty. Mimo wielokrotnych sugestii z różnych stron, by zająć wobec niego stanowisko, Prymas Polski dalej milczał. Natomiast wysłał do Ojca Świętego, Pawła VI list, w którym informuje o naruszeniu przez Nuncjaturę w Paryżu sekretu urzędowego.

Upływający czas i milczenie Księdza Prymasa oraz narastające wątpliwości sprawiły, iż zaczęto uważać, co zapisał pod datą 2 października 1964 r. kard. Wyszyński, że Sekretariat Stanu, w oparciu o informacje Prymasa Polski, "wygotował" Memoriał do Episkopatu francuskiego. " Wygotował", a zatem zrobił coś więcej, niż tylko wykorzystał te informacje. Mianowicie zinterpretował je.

Raz jeszcze okazało się, że metoda brania cudzych grzechów na siebie zatryumfowała w życiu Prymasa Tysiąclecia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Dolindo o sile różańca

2025-10-26 20:55

[ TEMATY ]

różaniec

rozważania różańcowe

www.dolindo.org

O. Dolindo

O. Dolindo

„Nawleczone na sznur różańcowy paciorki są jak taśma filmowa” – pisze ks. Dolindo. „Przypominają obrazy wielkich Tajemnic Odkupienia i jak na wielkim ekranie wyświetlają je w duszy”. „Bez Różańca któż pamiętałby na co dzień o Tajemnicach Odkupienia? Tymczasem to pamięć o nich jest tajemnicą życia wewnętrznego”.

To mistyk, który mocno stąpał po ziemi. Dawał konkretne rady tym, którzy do niego przychodzili. Teologię z wysokiej półki, głęboką duchowość potrafił wpleść w codzienność. "Odmawiając Różaniec, zalecam, byście wyciągnęli z tego praktyczne wnioski dla życia. Między jedną tajemnicą a drugą, na przykład, zamiast słowotoku, pomyślcie nad praktyczną rzeczą. Rozważasz pierwszą tajemnicę bolesną? Powiedz: „O Jezu, kiedy jestem strapiona, chcę poddać się Twojej woli i zawierzyć Twojemu miłosierdziu”. Przy drugiej tajemnicy uczyń akt oddania swoich fizycznych dolegliwości i trudności, jakie przeżywasz, przebywając z innymi w ciągu dnia.
CZYTAJ DALEJ

60 lat deklaracji „Nostra aetate” - „kamień milowy” w stosunkach z religiami niechrześcijańskimi

2025-10-26 13:13

[ TEMATY ]

60 lat deklaracji

Nostra aetate

kamień milowy

religie niechrześcijańskie

Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Jest ona uważana za „kamień milowy” w stosunkach Kościoła katolickiego z religiami niechrześcijańskimi; „nowy początek”, „Magna Charta”, „rewolucję kopernikańską”. Wiele superlatywów otacza deklarację „Nostra aetate”, przyjętą 60 lat temu, 28 października 1965 roku, przez Sobór Watykański II z 96-procentowym poparciem. W dokumencie Kościół podkreślił swoje uznanie dla innych religii i nawiązał z nimi dialog i współpracę. Już wtedy stwierdzono nawet, że cały Sobór będzie oceniany na podstawie tej deklaracji.

Otwarcie się na inne religie jest jednym z największych osiągnięć Soboru Watykańskiego II (1962-1965). Kluczowe dla tego zwięzłego dokumentu jest następujące stwierdzenie:
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do abp Wachowskiego: będą cię poznawać nie po słowach, ale po miłości

2025-10-26 18:06

Włodzimierz Rędzioch

Święcenia biskupie ks. Mirosława Wachowskiego

Święcenia biskupie ks. Mirosława Wachowskiego

Bądź zawsze człowiekiem wspólnoty i ciszy, słuchania i dialogu. W swoim słowie nieś łagodność, która buduje, a w swoim spojrzeniu pokój, który pociesza. W Iraku ludzie będą Cię rozpoznawać nie po tym, co powiesz, ale po tym, jak będziesz kochał – powiedział Leon XIV do ks. Mirosława Wachowskiego w homilii podczas jego święceń biskupich w Watykanie 26 października - informuje Vatican News.

„Dzisiaj Kościół rzymski raduje się wraz z Kościołem powszechnym, ciesząc się z daru nowego biskupa: Księdza Prałata Mirosława Stanisława Wachowskiego, syna ziemi polskiej, Arcybiskupa tytularnego elekta Villamagna di Proconsolare i Nuncjusza Apostolskiego wśród drogiego ludu Iraku” –powiedział Papież Leon XIV na rozpoczęcie homilii podczas święceń biskupich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję