Nieprzypadkowo podczas tego Tygodnia duchowni i wierni Kościoła Katolickiego i Starokatolickiego Mariawitów spotkali się na wspólnej modlitwie w płockim miejscu objawień
- sanktuarium Miłosierdzia Bożego. Wiara w Miłosierdzie Boże to przecież ważny punkt łączący te dwa Kościoły.
Intencją wspólnej Mszy św. sprawowanej 22 stycznia była modlitwa o pokój w Ziemi Świętej. Przewodniczący tej liturgii ks. prof. Henryk Seweryniak przypomniał, że hasło tegorocznego
Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan zaczerpnięte zostało z ekumenicznego przekładu Biblii, które dobrze uwypukla Jezusowy nacisk na Jego pokój. „Przez to maleńkie słówko
Jezus okazuje, że w Nim, przez Jego przyjście Bóg odwraca logikę myślenia świata o władzy, potędze, mocy - mówił ks. Seweryniak. - To odwracanie ziemskiego, zbyt ziemskiego
myślenia, dokonuje się już od Jego przyjścia, gdy Dziewica zostaje Matką, a przez tajemnicę Wcielenia Bóg - człowiekiem”.
W kazaniu została przywołana sylwetka bł. Mariam Baouardy, palestyńskiej karmelitanki, która przybrała imię zakonne Mariam od Jezusa Ukrzyżowanego. Całe jej życie, zauważył ks. Henryk Seweryniak,
było jednym wielkim paradoksem Chrystusowego pokoju. To właśnie bł. Mariam wraz z kilkoma siostrami i zakonnikami wybudowała klasztor w Betlejem. Po beatyfikacji Mariam
Baouardy, której w 1983 r. dokonał Jan Paweł II, miejsce to stało się sanktuarium chrześcijan palestyńskich.
„Przywołujemy imię bł. Mariam dzisiaj w naszym sanktuarium Miłosierdzia - powiedział ks. Seweryniak - gdyż główną intencji ekumenicznej modlitwy chrześcijan Płocka jest
w tym roku pokój w Ziemi Świętej. Właśnie przez nią prosimy Miłosiernego Boga o pokój, którego nie potrafią dać supermocarstwa i mocarstwa, generałowie i politycy,
najinteligentniejsi i najbogatsi; który nie przyjdzie wraz z czołgami i kilometrami betonowych murów; którego nie przyniosą wraz ze swoją rozpaczą i nienawiścią
młodzi terroryści”.
Po Mszy św. wierni mogli ucałować relikwie orędowniczki Miłosierdzia Bożego s. Faustyny, a także otrzymać liść z drzewka oliwnego, rosnącego w Betlejem.
W Sanktuarium św. Jana Pawła II rozpoczęły się rekolekcje, na które kapłanów archidiecezji krakowskiej zaprosił kard. Grzegorz Ryś przed swoim ingresem do katedry na Wawelu. Metropolita krakowski-nominat nazwał to wydarzenie ponownym zaproszeniem do pracy w winnicy. Zaznaczył, że czyta je jako zaproszenia Pana Boga do osobistego nawrócenia. – Zapraszam Was też do tego nawrócenia. W takim wydarzeniu nie można być samemu – mówił do księży.
Na początku rekolekcji kard. Grzegorz Ryś powitał wszystkich kapłanów zgromadzonych w Sanktuarium św. Jana Pawła II na Białych Morzach. Kardynał zwrócił uwagę na dzisiejszą Ewangelię, którą jest przypowieść o dwóch synach posyłanych przez ojca do pracy w winnicy. Zauważył, że każdy jest zaproszony do tej pracy, a przeszkodą, aby tę pracę podjąć jest poczucie własnej świętości i odmowa nawrócenia. – Najlepszym wejściem w pracę w winnicy jest doświadczenie nawrócenia – mówił, wskazując na dwa doświadczenia potrzebne do tej pracy – poczucie, że jest się synem Boga i grzesznikiem, który się nawraca.
Ingres kard. Grzegorza Rysia odbędzie się w bazylice archikatedralnej na Wawelu. Weźmie w nim udział abp Antonio Guido Filipazzi, nuncjusz apostolski w Polsce.
Podziel się cytatem
Nuncjatura Apostolska poinformowała o decyzji Ojca Świętego Leona XIV w sprawie nominacji dla kard. Rysia w dniu 26 listopada br. W lipcu 2011 r. papież Benedykt XVI mianował go biskupem pomocniczym archidiecezji krakowskiej, a sakrę biskupią otrzymał z rąk kard. Stanisława Dziwisza 28 września tego samego roku. Na zawołanie biskupie wybrał słowa "Virtus in infirmitate" (Moc w słabości). 14 września 2017r., w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka arcybiskupem metropolitą łódzkim, natomiast 9 lipca 2023 roku - kardynałem. Oficjalna kreacja kardynalska odbyła się na placu św. Piotra 30 września 2023 r. Kościołem tytularnym kard. Grzegorza Rysia stał się kościół św. Cyryla i Metodego w Rzymie. Nowy arcybiskup metropolita krakowski jest członkiem Dykasterii ds. Biskupów oraz Dykasterii ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, a w ramach Konferencji Episkopatu Polski członkiem Rady Stałej KEP, przewodniczącym Rady ds. Dialogu Religijnego, przewodniczącym Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, członkiem Rady ds. Ekumenizmu, członkiem Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, a także Rady ds. Rodziny.
Auksencjusz pochodził z Mopsuestii, miasta, które obok Tarsu, rodzinnego miasta św. Pawła Apostoła, należało do głównych miast Cylicji.
Ta rzymska prowincja stanowiła łącznik między Małą Azją a Syrią i Libanem (Fenicją). Z tego względu stanowiła ważny punkt strategiczny i handlowy. Chrześcijaństwo przyjęło się tu już w kilkanaście lat po śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Auksencjusz był na dworze cesarza Licyniusza (306-323) dowódcą jego przybocznej straży. Był więc zaufanym cesarza.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.