Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Co to jest pokuta wewnętrzna?

Niedziela Ogólnopolska 35/2024, str. 18

[ TEMATY ]

pokuta

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Od wielu lat pielgrzymuję pieszo na Jasną Górę – od momentu, gdy usłyszałem, czym jest pielgrzymka. Dowiedziałem się, że to jedna z form pokutnych, która ma prowadzić do nawrócenia człowieka, a także forma odpokutowania za grzechy. Zresztą na przestrzeni wieków wierni otrzymywali taką pokutę, aby pieszo pielgrzymować na Jasną Górę, do Santiago de Compostela czy innych miejsc kultu. I taka pokuta jest uzasadniona. Ma ona pomóc zmienić wnętrze człowieka, aby mógł później na zewnątrz stać się świadkiem Chrystusa. Czyli – najpierw serce, a potem czyn. Pokuta wewnętrzna jest potrzebna człowiekowi, aby mógł patrzeć na ten świat „nowymi oczami”. Mówi o tym Katechizm Kościoła Katolickiego, n. 1431: „Pokuta wewnętrzna jest radykalną przemianą całego życia, powrotem, nawróceniem się do Boga całym sercem, zerwaniem z grzechem, odwróceniem się od zła z odrazą do popełnionych przez nas złych czynów. Pokuta wewnętrzna zawiera równocześnie pragnienie i postanowienie zmiany życia oraz nadzieję na miłosierdzie Boże i ufność w pomoc Jego łaski. Temu nawróceniu serca towarzyszą zbawienny ból i smutek, który Ojcowie Kościoła nazywali smutkiem duszy (animi cruciatus) i skruchą serca (compunctio cordis)”. Nawrócenie jest konieczne, gdy człowiek zszedł z Bożej drogi. Nieodzowne są do tego kategoryczne zerwanie z grzechem, naprawienie tego, co się zepsuło i zniszczyło, a także stanowczy sprzeciw wobec wszelkich prób powrotu na złą drogę czy do grzechu. Ma to związek także z odpowiedzią na Boże Miłosierdzie i przebaczenie. Zerwanie ze „starym życiem” łączy się z bólem i smutkiem, a także ze skruchą serca. Jest to też spowodowane faktem, że wydarzenia z przeszłości stają się historią życia, której nie da się zmazać czy usunąć.

Na początku tego rozważania przywołałem pieszą pielgrzymkę jako praktyczny wymiar pokutny. Pokuta wewnętrzna natomiast może się wyrażać na różne sposoby. Wskazują na to m.in. Biblia czy Ojcowie Kościoła. Tutaj w sposób szczególny akcent kładziony jest na post, modlitwę i jałmużnę. „Wyrażają one nawrócenie w odniesieniu do samego siebie, do Boga i do innych ludzi. Obok radykalnego oczyszczenia, jakiego dokonuje chrzest lub męczeństwo, wymieniają oni jako środki do uzyskania przebaczenia grzechów: wysiłki podejmowane w celu pojednania się z bliźnim, łzy pokuty, troskę o zbawienie bliźniego, wstawiennictwo świętych i praktykowanie miłości, która «zakrywa wiele grzechów»” (KKK 1434).

Gdy mówimy o nawróceniu człowieka, nie można zapomnieć o tym, że „nawrócenie jest najpierw dziełem łaski Boga, który sprawia, że nasze serca wracają do Niego, i to On daje nam siły, aby człowiek mógł zaczynać od nowa. To Bóg jest źródłem nawrócenia człowieka, a on zaczyna odkrywać wielkość miłości Boga i rozumieć swoją niedolę spowodowaną popełnionymi grzechami. To serce ludzkie nawraca się, patrząc na Tego, którego zraniły nasze grzechy” (por. KKK 1432).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-08-27 14:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Idą, aby się zatrzymać

W XXXIII Krakowskiej Pielgrzymce tworzą grupę XIX, w ramach Wspólnoty Podgórsko-Wielickiej. Wspólnie idą po raz piąty, modląc się i ofiarowując swój pielgrzymi trud w intencji zniewolonych nałogami osób oraz ich rodzin.
CZYTAJ DALEJ

Jak uzyskać odpust za zmarłych nie tylko od 1 do 8 listopada?

W związku z trwającym w Kościele katolickim Rokiem Jubileuszowym, odpust zupełny za zmarłych można uzyskać codziennie. Od 1 do 8 listopada jednym z warunków jest nawiedzenie cmentarza lub kościoła, a w pozostałe dni jednego z kościołów jubileuszowych.

Wbrew powszechnemu myśleniu, uzyskanie odpustu zupełnego za zmarłych nie jest ani szybkie, ani tym bardziej proste. Jednym z warunków jego uzyskania jest nie tylko bycie bez grzechu, a więc po spowiedzi, ale także bez żadnego przywiązania do grzechu.Zgodnie z nauką Kościoła katolickiego, grzech ciężki - świadome i dobrowolne złamanie Bożego prawa w materii poważnej - pozbawia komunii z Bogiem, a przez to zamyka dostęp do życia wiecznego. Popełniając grzech, człowiek zaciąga zarówno winę moralną jak i tzw. doczesną karę grzechową.
CZYTAJ DALEJ

XX Dni Jana Pawła II

2025-11-07 22:32

Archiwum UPJPII

Sesja o „nie/pewności” i Msza św. w katedrze wawelskiej zakończyły XX Dni Jana Pawła II. 5 XI 2025

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. dr hab. Piotr Jedynak, otwierając główną konferencję w Auli Collegium Novum UJ 5 listopada 2025 roku, zauważył, że problematyka niepewności jest głęboko zakorzeniona w całym dziele Jana Pawła II — już od jego wczesnej, świeckiej twórczości, gdzie pojawia się obok takich pojęć, jak zwątpienie, niepokój czy lęk. Rektor mówił o kryzysach współczesnego świata — od kulturowych i politycznych, po klimatyczno-ekologiczne.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję