Sanktuarium Matki Bożej Kościerskiej Królowej Rodzin znajduje się w kościele farnym Świętej Trójcy w Kościerzynie. Od XVII wieku czczony jest tam obraz Matki Bożej zwanej Madonną Kościerską.
Od ponad 20 lat we współpracy z parafialnym zespołem Caritas w maju jest tu organizowany Konkurs Poezji Maryjnej. Jego celem jest popularyzacja sanktuariów maryjnych na Kaszubach i Pomorzu – a szczególnie Matki Bożej Królowej Rodzin i Matki Bożej Bolesnej w Kościerzynie – oraz popularyzacja literatury maryjnej w językach polskim i kaszubskim.
Konkurs ma zasięg ogólnodiecezjalny i odbywa się w trzech kategoriach wiekowych autorów wierszy: uczniowie szkoły podstawowej, młodzież do lat 19 i dorośli, oraz pięciu kategoriach dla recytatorów: grupa przedszkolna, uczniowie szkoły podstawowej klas 0-I, klas II-IV, klas V-VIII, młodzież szkół ponadpodstawowych i dorośli.
Spośród nadesłanych wierszy komisja konkursowa wyłania laureatów, którzy zapraszani są na diecezjalny finał do Kościerzyny. Podczas finału odbywają się przesłuchania recytatorów oraz zwycięzców konkursu autorów poezji na etapie szkolnym i parafialnym. Efektem są wydane przez parafię cztery antologie najlepszych wierszy konkursowych. W ub.r. swoje autorskie wiersze nadesłało pięćdziesięcioro dziewięcioro uczestników, a w części recytatorskiej konkursu wzięło udział pięćdziesiąt osiem osób.
Tegoroczny finał konkursu odbędzie się 11 maja. Patronat nad wydarzeniem objął biskup pelpliński Ryszard Kasyna.
Reprezentantki diecezji świdnickiej wraz z katechetami na 33. OTK w Pelplinie
Ponad 120 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski w tym troje z diecezji świdnickiej, wzięło udział w centralnym etapie XXXIII Olimpiady Teologicznej, która w dniach 13-15 br. odbyła się w Pelplinie.
Uroczyste otwarcie Olimpiady rozpoczęło się w czwartek 13 kwietnia w gmachu Biblioteki Diecezjalnej im. Jana Bernarda Szlagi w Pelplinie. Witając uczestników konkursu wraz z przybyłymi opiekunami biskup diecezjalny bp Ryszard Kasyna, przedstawił bogactwo i piękno biskupiej miejscowości wraz z pocysterskim kompleksem poklasztornym i górującą nad nim bazyliką katedralną. Wśród witających przybyłą młodzież nie zabrakło wieloletniego przewodniczącego Komitetu Głównego Olimpiady Teologii Katolickiej - ks. prof. dr hab. Piotra Tomasika. Przybyli goście tego wieczoru mogli podziwiać występy swoich rówieśników, którzy wystawili sztukę o relacjach damsko-męskich. Całość zakończył koncert zespołu ewangelizacyjnego “Na Cały Głos”.
Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.
Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny.
Podziel się cytatem
Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
Po prawie 14 latach wojny chrześcijaństwo w Syrii przetrwało, ale jest dramatycznie osłabione. Nowy raport organizacji L’Œuvre d’Orient, cytowany przez portal Zenit, pokazuje skalę kryzysu: w ciągu 14 lat liczba chrześcijan spadła o 84 procent. To jeden z najszybszych demograficznych upadków wspólnoty religijnej na świecie.
„Istniejemy. Nie chcemy umrzeć i zostać zapomniani” – mówi Elias, młody student medycyny z Damaszku. Jego słowa streszczają lęk tysięcy syryjskich chrześcijan. Wielu z nich nie czuje się już u siebie. „Nie rozumiemy, dlaczego nie jesteśmy akceptowani, skoro chrześcijanie zawsze starali się kochać wszystkich” – dodaje Firas z tej samej parafii w Damaszku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.