Na drogę realizacji swojego powołania, żyjąc w stanie wdowieństwa, pani Małgorzata otrzymuje od Boga moc szczególnego błogosławieństwa – powiedział bp Piotr Greger podczas Mszy św. z obrzędem błogosławieństwa wdowy.
Wkościele św. Maksymiliana Kolbego w Bielsku-Białej 31 grudnia ub.r. biskup pomocniczy udzielił uroczystego błogosławieństwa Małgorzacie Michłanowicz, włączając ją do stanu wdów, będącego obok stanu dziewic jedną z najstarszych form życia oddanego Bogu w służbie Kościołowi. Symbolicznym wyrazem tego aktu były krzyż i brewiarz, które z rąk biskupa otrzymała wdowa.
W homilii bp Greger wyjaśnił, że pani Małgorzata rozpoznała, iż jej powołaniem jest życie we wspólnocie małżeńskiej. – To stało się faktem w dniu, kiedy zawarła sakramentalne małżeństwo ze swoim mężem Tomaszem. On jednak zakończył swoje ziemskie pielgrzymowanie, a pani Małgorzata została wdową. W kolejnych latach poszukiwała – także na modlitwie – dalszej drogi życia prowadzącej, jak każde otrzymane od Boga powołanie, ku świętości. Po namyśle zdecydowała, że swoje wdowieństwo chce przeżywać jako czas szczególnego ofiarowania się Bogu – mówił biskup, zaznaczając, że publiczny akt błogosławieństwa wdowy nie jest tożsamy z konsekracją. Poinformował, że kandydatka odbyła stosowną formację pod kierunkiem o. Innocentego Kiełbasiewicza OFM i na taką formę życia otrzymała akceptację Kościoła wyrażoną w decyzji biskupa diecezjalnego. Po liturgicznym obrzędzie błogosławiona wdowa odmówiła publicznie modlitwę za swojego zmarłego męża.
Na terenie diecezji bielsko-żywieckiej żyją obecnie 2 wdowy błogosławione i 15 dziewic konsekrowanych. Obie formy życia należą do najstarszych w Kościele, współcześnie przeżywają odrodzenie. /PB
Historia i teraźniejszość fundacji na pamiątkowej fotografii
Fundacja Nadzieja 35-lat temu została wpisana do rejestru fundacji.
Sygnatura potwierdzająca to wydarzenie zawiera datę 7 czerwca 1990 r. Wtedy to założyciele fundacji ks. Józef Walusiak i ks. Czesław Cekiera mogli święcić triumf. W postanowieniu sądowym podkreślono, że celem Fundacji Zapobiegania i Resocjalizacji Młodzieży „Nadzieja” jest formowanie postaw moralnych do abstynencji od wszelkich uzależnień w szerokich kręgach społeczeństwa polskiego. Za sprawą ich determinacji rok później zaczęła pod szyldem „Nadziei” działać placówka dla nastolatków potrzebujących detoksu. To była odpowiedź na ponurą rzeczywistość narkomanii, z którą ks. J. Walusiak zetknął się, gdy w czerwcu 1980 r. przyszedł na powstającą parafię w Bielsku-Białej na Os. Złote Łany. Pierwsza pacjentka, która zdecydowała się na leczenie, miała 17 lat i pochodziła z Gliwic. Jej walka o trzeźwość zakończyła się happy endem. Obecnie jest szczęśliwą żoną i matką. Ze względu na zapotrzebowanie społeczne Ośrodek specjalizował się w pracy z narkomanami. Z czasem pomoc trzeba było rozszerzać, bo na horyzoncie pojawiły się zniewolenia od alkoholu, pornografii, telefonów komórkowych i gier. – Doświadczenie śmierci kolegów i koleżanek, którzy zaćpali się na ulicy spowodowała, że w latach 90. młodzież sama chciała się leczyć. Dzisiaj już tak nie jest. Coraz więcej nastolatków trafia do nas z przymusu. Za nich zadecydowali rodzice, kurator. Nie mają więc takiej motywacji, jaką kiedyś mieli ich rówieśnicy – mówił ks. J. Walusiak.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Łaciński patriarcha Jerozolimy przebywa z wizytą duszpasterską w parafii Świętej Rodziny w mieście Gaza. Jego obecność jest wyrazem pragnienia towarzyszenia wiernym w nadziei, solidarności i modlitwie.
Łaciński patriarcha Jerozolimy, kardynał Pierbattista Pizzaballa, przed świętami Bożego Narodzenia odwiedza parafię Świętej Rodziny w Gazie. W te święta, podobnie jak w zeszłym roku, parafianie otrzymają wsparcie i wyrazy solidarności od kardynała. Łaciński patriarcha Jerozolimy przybył do Gazy na obchody Bożego Narodzenia w towarzystwie swojego wikariusza, prałata Williama Shomali, oraz niewielkiej delegacji.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.