Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków

Sympozjum „Zbawienie w krainie późnej nowożytności”

Na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w dniach 24-25 listopada odbyło się interdyscyplinarne sympozjum międzynarodowe z okazji Roku Jubileuszowego „Zbawienie w krainie późnej nowożytności”.

2025-11-25 20:20

Biuro Prasowe AK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy wykład „1968. Trzy antropologie” wygłosił abp Marek Jędraszewski. Rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, otwierając konferencję, wyraził nadzieję, że pomoże ona wypracować „taki sposób myślenia i taki sposób mówienia o zbawieniu, by ukazać się nie tylko jako centralny element chrześcijaństwa, lecz także jako najważniejszą sprawę każdego człowieka”. – Niech nadzieja płynąca z predestynacji do zbawienia każdej i każdego z nas ożywi dzisiejszą dyskusję, abyśmy we wzajemnym dialogu, w słuchaniu odnaleźli odpowiedzi na nieustannie nurtujące nas pytania – życzył ks. prof. Robert Tyrała.

Reklama

Prezes Fundacji Collegium Voytylianum przywołał słowa św. Jana Pawła II z listu napisanego z okazji 600. rocznicy urodzin Mikołaja z Kuzy. – Niech to spotkanie będzie okazją do głębokiej refleksji nad tajemnicą zbawienia – refleksji, która angażuje zarówno głębię tradycji teologicznej, jak i spostrzeżenia współczesnych badań fenomenologicznych i metafizycznych, a także momentem, w którym zbawienie stanie się nie tylko tematem naszych badań, ale rzeczywistością przekazaną nam – żywym wydarzeniem, w którym sami możemy uczestniczyć. Niech wasze dyskusje, badania i wzajemne spotkania tutaj służą nie tylko umysłowi, ale także sercu – przybliżając każdego z nas do Tego, który jest zarówno początkiem, jak i osią wszelkiej prawdy, i który oferuje światu zbawienie – mówił ks. dr Rafał Wilkołek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Współczesność, jak pisał Hans Urs von Balthasar, potrzebuje teologii, która potrafi mówić o pięknie zbawienia, o jego dramatycznym, a zarazem czułym wymiarze. Zbawienie bowiem nie jest abstraktem, lecz spotkaniem, nie ideą, lecz relacją, nie tylko końcem ludzkiej historii, ale jej najgłębszym sensem – zauważył dziekan Wydziału Teologicznego UPJPII ks. prof. Witold Ostafiński. Z kolei dziekan Wydziału Filozoficznego UPJP ks. prof. Miłosz Hołda zaznaczył, że współczesne spory o sens życia, o możliwość znalezienia transcendencji w immanencji, o dobro i zło, o szczęście, spory toczące się w filozofii, to są ostatecznie spory o zbawienie.

Zasadniczą część sympozjum zainaugurował abp Marek Jędraszewski wykładem „1968. Trzy antropologie”. Na początku wystąpienie zwrócił uwagę, że rewolucja roku 1968 charakteryzowała się trzema cechami: powszechnością, była dziełem generacji ówczesnych 20-latków, a jej celem był radykalny goszyzm, który miał przyjąć postać radykalnego zerwania z wartościami, normami, instytucjami istniejącego dotychczas porządku.

Reklama

Następnie metropolita krakowski skupił uwagę na filozofii Herberta Marcusego i jego książce „Eros i cywilizacja”, w której stawiał tezę, że „im większa seksualizacja życia społecznego, tym społeczeństwo jest bardziej rozwinięte”. Filozof twierdził, że społeczeństwo osiągnęło już tak wysoki poziom życia materialnego, że należy skończyć z ograniczeniami i oddać się popędom libidalnym. Prometeusza – archetyp wydajności i uporządkowanych norm – Marcuse postulował zastąpić archetypem Narcyza i Orfeusza, którzy są wyobrażeniem „wielkiej odmowy dotychczasowego świata norm i zakazów”.

Drugą antropologią z końca lat 60. XX wieku, na jaką wskazał abp Marek Jędraszewski, była ta zaproponowana przez Emanuela Levinasa, który pisał o szczególnym wpływie (obsesji) innego na tożsamość człowieka. Francuski filozof uważał też, że „mnie” (w bierniku) – nie „ja” – jest pierwszym słowem opisującym to, kim jest człowiek (nawiązanie do Księgi Proroka Izajasza, w której na pytanie Boga „kogo miałbym posłać?”, Izajasz odpowiada: „poślij mnie”), co łączyło się od razu z byciem „zakładnikiem” ale też „odpowiedzialnym” za drugiego człowieka. – Kluczem do zrozumienia człowieka jest świętość – całkowite oddanie się Bogu, które sprawia, że przed Nim uciec nie mogę. Jestem zobowiązany, by z siebie uczynić ofiarę za drugiego i dla drugiego – wyjaśniał metropolita krakowski podkreślając, że jest to sposób myślenia na zupełnych antypodach od filozofii Marcusego.

Reklama

Trzecia antropologia, która pojawiła się w tym samym czasie związana jest z książką Karola Wojtyły „Osoba i czyn”, w której dla przyszłego papieża osoba to „ktoś”, a nie „coś”, która ma szczególną strukturę samoposiadania i samopanowania. Abp Marek Jędraszewski wskazał na triadę ważną dla antropologii Karola Wojtyły: wolność (możliwość wyboru), sumienie, poznanie. – Człowiek staje się osobą przez czyn moralnie dobry. Jeśli czynię coś dobrego, będę stawał się człowiekiem dobrym. I w gruncie rzeczy tylko czyn moralnie dobry może sprawić prawdziwe spełnienie się osoby – wyjaśniał metropolita krakowski.

Zwrócił uwagę, że w późniejszych tekstach Karola Wojtyły widać ewolucję jego filozofii, która nie może uciekać od teologii, a „myślenie o człowieku nie może uciekać od Jezusa Chrystusa”. Abp Marek Jędraszewski zauważa, że początkowo ukrytym, a potem coraz bardziej wyraźnym archetypem dla Karola Wojtyły jest Jezus Chrystus.

Podsumowując, metropolita krakowski zauważył, że dla Marcusego egzystencja ludzka miała być przyjemnością nastawioną na narcystyczną realizację samego siebie; Levinas odrzucał jakąkolwiek przyjemność a człowiek nie myślał o sobie, ale był zakładnikiem innego. W antropologii Karola Wojtyły człowiek jest wolny. – Człowiek realizuje siebie przez czyny. Te czyny przechodzą, bo taka jest nasza rzeczywistość – od czynu do czynu, ale ich wartość moralna pozostaje w nas, dzięki czemu stajemy się kimś moralnie dobrym lub złym, spełniamy się. I w tym przyświeca nam postać Chrystusa, który pokazuje nam Ojca i który pokazuje, jak żyć, by dojść do pełni zbawienia – zakończył arcybiskup.

Interdyscyplinarne sympozjum międzynarodowe z okazji Roku Jubileuszowego „Zbawienie w krainie późnej nowożytności” odbyło się w dniach 24– 25 listopada w Auli UPJPII przy ul. Bernardyńskiej w Krakowie. Organizatorami wydarzenia są Fundacja Collegium Voytylianum wraz z Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach oraz Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież modli się za ofiary pożaru w Hongkongu

2025-11-27 17:46

[ TEMATY ]

Hongkong

Papież Leon XIV

modli się

za ofiary pożaru

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV modli się za ofiary tragicznego pożaru, który zniszczył liczne budynki mieszkalne w dzielnicy Tai Po w Hongkongu. Poinformował o tym w telegramie kondolencyjnym sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin.

Zapewnił o duchowej solidarności papieża wobec wszystkich, którzy ucierpieli z powodu skutków tego nieszczęścia, a szczególnie rannych i rodziny pogrążone w żałobie po stracie bliskich. Leon XIV powierza dusze zmarłych miłosiernej miłości Boga. Modli się także za niosących pomoc medyczną i poszukujących zaginionych. Dla wszystkich przyzywa „Bożego błogosławieństwa siły, pocieszenia i pokoju”, głosi telegram skierowany do biskupa Hongkongu kard. Stephena Chow Sau Yana.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Andrzeja Apostoła

[ TEMATY ]

nowenna

Św. Andrzej Apostoł

wikipedia.org

św. Andrzej Apostoł

św. Andrzej Apostoł

9-dniowe nabożeństwo (21-29 listopada) do św. Andrzeja w celu uproszenia potrzebnych łask za Jego przyczyną. Chcąc łatwiej dostąpić łaski, dobrze w czasie nowenny wyspowiadać się i przyjąć nabożnie Komunię św.

Przyjdź, Duchu Święty, napełnij serca wiernych i ogień miłości Twojej racz w nich zapalić.
CZYTAJ DALEJ

Papież w starożytnej Nicei. Iznik i bazylika św. Neofita

2025-11-28 11:27

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Iznik

starożytna Nicea

bazylika św. Neofita

Vatican Media

Zatopiona świątynia, odkryta w 2014 r. w Izniku

Zatopiona świątynia, odkryta w 2014 r. w Izniku

W 1700. rocznicę Soboru Nicejskiego Papież Leon XIV przybywa do İzniku, dawnej Nicei, by zatrzymać się przy pozostałościach antycznej bazyliki św. Neofita. To miejsce, w którym historia i wiara zbiegają się w jednym punkcie, staje się przestrzenią spotkania Ojca Świętego z patriarchą Konstantynopola Bartłomiejem I - informuje Vatican News.

İznik leży na wschodnim brzegu jeziora o tej samej nazwie, z fragmentami murów miasta wyrastającymi wprost z wody. Układ dawnych bram porządkował ruch w mieście, a ponad sto wież strzegło pięciokilometrowego muru. Jezioro pełniło zarazem funkcję przeszkody i drogi, otwierając dostęp do szlaków prowadzących ku Morzu Marmara.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję