Reklama

Wiara

GLOSSA MARGINALIA NA 27/11/2025

Rozważanie do Słowa Bożego: modlitwa nie jest prywatnym hobby

2025-11-26 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. czytanie (Dn 6, 12-28)

Dekret Dariusza zakazuje przez trzydzieści dni modlitwy do kogokolwiek poza królem. To klasyczna „religia państwowa”. Władza żąda znaku absolutnej lojalności. Daniel nie robi demonstracji. „Jak zwykle” otwiera okna ku Jerozolimie i trzy razy dziennie modli się do Boga. Właśnie ta spokojna wierność rytmowi przymierza staje się powodem oskarżenia.

Król, uwięziony we własnym prawie, musi wrzucić go do jamy lwów. Daniel wyznaje, że Bóg, któremu służy „nieprzerwanie”, ma moc ocalić. Noc w jaskini jest nocą próby. Jego wiara zostaje odarta z zabezpieczeń, zostaje tylko więź. Rano król woła z niepokojem, nazywając go „sługą Boga żywego”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odpowiedź brzmi jak mała Pascha: „Bóg posłał swego anioła i zamknął paszcze lwom”. Sprawiedliwy nie jest ocalony dlatego, że był użyteczny dla państwa, ale dlatego, że okazał się niewinny wobec Boga. Dalej następuje dalsze odwrócenie dochczasowego biegu zdarzeń. Oskarżyciele trafiają do jamy, a Dariusz wydaje dekret chwały Boga Daniela.

Opowiadanie ma wymiar symboliczny. Lwy to nie tylko bestie, ale także system przemocy. „Anioł” to obecność Boga, który nie zawsze ratuje od śmierci, ale zawsze w śmierci. Daniel zapowiada Chrystusa. Tego niewinnego oskarżonego o nielojalność, wrzuconego do „jamy” śmierci, któremu Ojciec daje świadectwo.

Reklama

Tekst więc uczy Kościół, że modlitwa nie jest prywatnym hobby, lecz aktem posłuszeństwa ważniejszym niż każdy dekret. Wierność „jak zwykle” może rodzić konflikt, ale staje się miejscem, gdzie objawia się, kto naprawdę króluje.

Ewangelia (Łk 21, 20-28)

Jezus przechodzi od ogólnej zapowiedzi wstrząsów do konkretu. „Gdy ujrzycie Jerozolimę otoczoną przez wojska, wiedzcie, że zbliżyło się jej spustoszenie”. Dla Łukasza pierwsza perspektywa to rok 70, zburzenie miasta i świątyni. „Spustoszenie” (erēmōsis) nawiązuje do proroków, którzy widzieli w historii owoc zatwardziałego serca.

Uczniowie mają nie grać bohaterów, lecz „uciekać w góry”. Nie o tchórzostwo chodzi, ale o roztropne uznanie sądu Bożego nad systemem, który odrzucił Mesjasza. „Czasy pogan” (kairoi ethnōn) mówią o długim okresie, w którym Jerozolima będzie deptana, a Ewangelia pójdzie do narodów.

Druga perspektywa, spleciona z pierwszą, to ostateczne przyjście Syna Człowieczego. Znaki na słońcu, księżycu i gwiazdach, trwoga narodów, „moce niebios zostaną wstrząśnięte”. To język apokaliptyczny. Nie opis fizyki końca, lecz obraz rewizji całego porządku. W tym chaosie „ujrzą Syna Człowieczego nadchodzącego w obłoku z mocą i chwałą”.

Aluzja do Dn 7 przypomina, że ostatnie słowo nie należy do imperiów, ale do Tego, który otrzymuje „władzę, cześć i królestwo”. Kulminacją jest wezwanie: „gdy się to zacznie dziać, nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie (apolytrōsis)”.

Reklama

Uczniowie nie mają liczyć dat ani z każdego wstrząsu czynić sensacji. Mają rozpoznawać dojrzewanie żniwa i prostować sylwetkę. Podnieść głowę to stanąć jak wolny, nie jak więzień lęku.

Tekst dzisiejszej Ewangelii koryguje zatem dwie pokusy: naiwnego optymizmu, który wierzy w prosty postęp, oraz katastrofizmu, który w każdej wojnie widzi „koniec”. Jezus uczy trzeźwej nadziei. Historia przechodzi przez sądy, ale celem jest odkupienie, nie zagłada.

W świetle Daniela „kamień nie ludzką ręką odłączony”, który kruszy posąg imperiów, to Syn Człowieczy przychodzący w chwale. Żyjemy więc między oblężoną Jerozolimą a obłokiem. W tym „międzyczasie” uczeń powołany jest, by być czujny i wierny, zaangażowany, ale nie zniewolony strachem, z sercem opartym na Odkupicielu, nie na kruchych budowlach świata.

Oceń: +60 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie do Słowa Bożego: Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka

2025-11-24 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV przybył do stolicy Turcji

Leon XIV przybył do stolicy Turcji - Ankary. O godz. 12.30 czasu lokalnego samolot Airbus 330 włoskich linii lotniczych ITA z papieżem na pokładzie wylądował na międzynarodowym lotnisku Ankara/Esenboga. Papieska wizyta w Turcji od 27 do 30 listopada przebiega pod hasłem: „Jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest”. Papież przybył z okazji 1700. rocznicy Soboru w Nicei (dzisiejszy Iznik), podczas którego położono podwaliny pod ekumeniczne wyznanie wiary, a także udziału w obchodach prawosławnej uroczystość św. Andrzeja. Jest to pierwsza podróż zagraniczna papieża Prevosta.

Papieża powitał m. in. minister kultury tureckiego rządu, Mehmet Nuri Ersoy, nuncjusz apostolski w Turcji, Azerbejdżanie i Turkmenistanie, abp Marek Solczyński oraz przedstawiciele episkopatu Turcji (CET) z jej przewodniczącym abp Martin Kmetecem OFM Conv., arcybiskupem Izmiru.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję