W uroczystość Wszystkich Świętych Kościół czci pamięć świętych wyniesionych na ołtarze oraz tych nieznanych, którzy swoim życiem zasłużyli na zbawienie. Przez to święto chce wiernym dać przykład do naśladowania i wzrastania w wierze.
W wieczór poprzedzający uroczystość Wszystkich Świętych, po raz pierwszy w Chełmie, po ulicach centrum miasta miała miejsce procesja z relikwiami świętych. Jej celem było przypomnienie sylwetek świętych i błogosławionych, których relikwie znajdują się w parafii pw. Rozesłania Świętych Apostołów. Obecnie w naszym muzeum parafialnym jest eksponowanych 17 relikwii. W każdą niedzielę pokazujemy je chętnym podczas zwiedzania mówi Andrzej Nowosad, kustosz muzeum, a zarazem osoba, dzięki której ono powstało. Jednak relikwie nie mogą być zamknięte. Przed niektórymi z nich, jak choćby św. s. Faustyny, bł. ks. Jerzego Popiełuszki czy też bł. Jana Pawła II, są w naszym kościele odprawiane nabożeństwa. Wierni modlą się do Boga podczas całodniowych adoracji za pośrednictwem tych świętych i błogosławionych. Niestety, w ostatnich latach, głównie wśród młodzieży, promuje się niezgodne z katolickim duchem świętowanie pogańskiego halloween. Postanowiliśmy więc wyjść z naszymi świętymi na ulice Chełma wyjaśnia.
Bezpośrednio po wieczornej Mszy św. odprawionej w parafialnym kościele, wierni wyszli w procesyjnym orszaku na ul. Lubelską. Procesję otwierały relikwie Krzyża Świętego, niesione przez ks. kan. Józefa Piłata. Kapłani uczestniczący w procesji i siostry zakonne oraz członkowie Bractwa Krzyża Świętego nieśli relikwie: Świętych Apostołów Piotra i Pawła, męczenników Kościoła rzymskiego, św. Izydora, św. Stanisława Biskupa, bł. Edmunda Bojanowskiego, męczenników z Pratulina, św. s. Faustyny, św. Maksymiliana Kolbego, bł. ks. Jerzego Popiełuszki i bł. Jana Pawła II. Rozświetlając drogę zapalonymi pochodniami, uczestnicy procesji obeszli pl. Łuczkowskiego, śpiewając Litanię do Wszystkich Świętych. Każdej z dziesięciu stacji towarzyszył krótki fragment z życia świętego, modlitwa oraz błogosławieństwo jego relikwiami.
Szczególnie wiele do myślenia dała uczestnikom tej radosnej i głębokiej duchem uroczystości postawa przechodzącej przez pl. Łuczkowskiego grupy pijanej młodzieży, która przy stacji wspominającej św. s. Faustynę zakłócała spokój i powagę procesji wulgaryzmami, głośnym śmiechem i niestosownymi komentarzami. To wskazuje, jak wiele trzeba się modlić o nawrócenie.
Nauczanie i uprawianie teologii w środowisku wspólnoty klasztoru miało w średniowieczu pogłębiać duchowość. W XII wieku wybitnym przedstawicielem teologii monastycznej był Bernard z Clairvaux, opat cystersów, który przysporzył zakonowi ogromną liczbę nowych braci; za jego słowem i postawą poszło wielu, ponadto w ciągu całego życia założył 68 nowych klasztorów i objął swoim kierownictwem 160.
Bernard urodził się k. Dijon – stolicy Burgundii, w roku 1090. Jego rodzice byli pobożni. Ojciec był rycerzem i doradcą księcia Burgundii, matka pochodziła z możnego rodu. Po śmierci matki 17-letni chłopiec oddał się w opiekę Matce Bożej, jednak u progu dorosłości przeżył załamanie wewnętrzne. Trwająca 2 lata walka z pustką duchową przyniosła niezwykłe owoce. 22-letni młody człowiek wrócił do Boga i zapragnął życia w oddaleniu od świata. Uczynił to, pociągając za sobą ojca, kilku krewnych i niemal dwudziestu przyjaciół. Po 3 latach życia w cysterskim opactwie w Citeaux, wybudował i objął klasztor w dzikiej kotlinie Szampanii, a miejscu temu po oswojeniu nadał nazwę Clairvaux – Jasna Dolina. Przez 38 lat był tam opatem, jednak jego działalność nie ograniczyła się ani do tego miejsca, ani do ludzi, którymi przewodził. Zreformował życie klasztorne, brał udział w istotnych wydarzeniach politycznych i kościelnych, wiele podróżował, utrzymywał kontakty z wszystkimi ważniejszymi postaciami swoich czasów. Jego zdanie i poparcie były decydujące m.in. podczas organizowania drugiej wyprawy krzyżowej w 1147 r. Zmarł 20 sierpnia 1153 r. Do chwały świętych wyniósł go Aleksander III w 1174 r. Doktorem Kościoła ogłosił go Pius VIII w 1830 r.
Od 18 stycznia 2026 r. Kościół greckokatolicki w Polsce w pełni przejdzie na powszechnie obowiązujący kalendarz gregoriański. Oznacza to, że zarówno święta stałe (np. Boże Narodzenie), jak i ruchome (np. Wielkanoc) będą obchodzone w tych samym czasie, co w Kościele rzymskokatolickim. Stosowany do tej pory kalendarz juliański prowadził do sporych rozbieżności w terminach.
Od 18 stycznia 2026 roku (od Niedzieli Zacheusza) w całym Kościele greckokatolickim w Polsce Wielkanoc oraz inne święta ruchome obchodzone będą według kalendarza gregoriańskiego.
Jezus uczy nas, że Jego przyjście to początek wielkiej przygody, gdzie możemy realizować nasze najskrytsze marzenia.
W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym świecie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz. Podążali więc wszyscy, aby się dać zapisać, każdy do swego miasta. Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna. Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania. Powiła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie. W tej samej okolicy przebywali w polu pasterze i trzymali straż nocną nad swoją trzodą. Wtem stanął przy nich anioł Pański i chwała Pańska zewsząd ich oświeciła, tak że bardzo się przestraszyli. i rzekł do nich anioł: «Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu: dziś bowiem w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan. A to będzie znakiem dla was: znajdziecie Niemowlę owinięte w pieluszki i leżące w żłobie». I nagle przyłączyło się do anioła mnóstwo zastępów niebieskich, które wielbiły Boga słowami: «Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom, w których sobie upodobał».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.