Reklama

Niedziela Legnicka

Doskonalenie cnoty wiary

Niedziela legnicka 7/2013, str. 6

[ TEMATY ]

wiara

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara jest cnotą, która umożliwia kontakt z Bogiem, a równocześnie umożliwia nam poznanie Boga. W Roku Wiary zachęcani jesteśmy zarówno do głębszego zamyślenia nad treściami wiary, jak i wejścia w żywą łączność z Bogiem, do zawierzenia Bogu: „Bowiem istnieje w istocie głęboka jedność między aktem, którym się wierzy, a treścią, z którą się zgadzamy…” („Porta fidei”, 10). Dzięki wierze otrzymujemy zdolność dostrzegania pierwszej przyczyny wszystkiego - Boga. Pogłębiając swoją wiarę i dzieląc się nią z innymi, dostrzegamy coraz lepiej obecność Boga i Jego działanie w samym sobie, a także w świecie przyrody i historii ludzkości.

Wiara w naszym życiu oznacza przyjęcie objawienia Bożego, które daje nam poznać, kim jest Bóg, jak działa i jakie są plany Stwórcy wobec nas. Tajemnica Bożego działania zawsze, niestety, przerasta nasze możliwości zarówno poznawcze, jak i rozumowe, a to, co poznajemy po ludzku, nie jest pełnym obrazem rzeczywistości. Dlatego przez objawienie Bóg staje się nam dostępny, a my stajemy się wtedy zdolni do przyjęcia Jego Słowa i tym samym do przyjęcia Jego prawdy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Bóg objawiał się w słowach i dziełach w długich dziejach przyjaźni z człowiekiem, której szczytem było wcielenie Syna Bożego. Wiara stanowi fundament naszego życia nadprzyrodzonego. Słabość wiary pociąga za sobą trudności w rozumieniu życia nadprzyrodzonego, oddala od Boga. Dlatego Bóg wspiera każdego z nas i składa ludzkości obietnicę niezniszczalnej, wiecznej miłości.

Wierzyć po chrześcijańsku to znaczy zawierzyć głębokiemu sensowi, który wspiera grzesznego człowieka i grzeszny świat, którego nie możemy sami sobie nadać, ale jedynie otrzymać w darze. Ową wyzwalającą pewność wiary, uzyskuje się tylko wtedy, kiedy człowiek z wolnej woli cały powierza się Bogu „pełnią uległości rozumu i woli wobec Boga objawiającego i dobrowolnie uznając objawienie przez Niego dane” („Dei Verbum”, 5). Poznanie objawienia Bożego oparte na wierze, łączy się z przyjęciem Bożego planu zbawienia i uczestnictwie w nim. Przez wiarę stale umacnianą i pogłębianą wchodzimy w życie Jezusa Chrystusa i tym samym Bóg rodzi w nas własne swoje życie.

Dzięki wierze może się dokonać w nas całkowite przeobrażenie dotychczasowego sposobu myślenia, widzenia, odczuwania i przeżywania. Interpretacja świata w świetle Bożej łaski i owa transformacja to wynik nabycia zdolności przyjęcia Boga żywego. Wiara jest zatem darem nadprzyrodzonym, dla przyjęcia którego „potrzebna jest uprzedzająca i wspomagająca łaska Boga oraz wewnętrzna pomoc Ducha Świętego…” („Dei Verbum”, 5). Zawierzenie Panu Bogu nie stoi w sprzeczności z darami wolności i rozumu, jakimi zostaliśmy obdarzeni przez Stwórcę. Przeciwnie, umiejętne skorzystanie z tych przymiotów umożliwia człowiekowi wyjście poza czysto ludzkie pewniki i schematy myślowe, co skutkuje przyjęciem szerszego horyzontu widzenia świata. Wiara wówczas staje się aktem, dzięki któremu wszystkie nasze osądy, pragnienia i oczekiwania stają się opromienione światłem Bożym, „a serce poddaje się kształtowaniu przez łaskę, która przemienia...” („Porta fidei”, 1). Moc wiary uzdalnia do rozpoznania pozorów, dostrzegania ponad przyczynami wtórnymi przyczyn pierwotnych i pozwala zobaczyć, że to, co dzieje się wokół, nie dzieje się wyłącznie z mocy człowieka. Wiara umożliwia odkrywanie we wszelkim stworzeniu śladów działania Boga, dostrzegania Go w zjawiskach i zdarzeniach, ponieważ On jest stale obecny w sferze ziemskiej rzeczywistości. Bóg jest zawsze blisko człowieka, pośród jego trudności, problemów, w ciemnych momentach życia - słucha, odpowiada i wybawia na swój sposób. Ale trzeba umieć rozpoznać Jego obecność i zaakceptować Jego drogi, a nie jest to możliwe bez ustawicznego doskonalenia wiary w sferze indywidualnej oraz wspólnotowej.

Rok Wiary to czas odnowienia ufności pokładanej w Bogu i oddania się całkowicie w Jego ręce oraz chodzenia zawsze Jego ścieżkami. Nasza epoka potrzebuje chrześcijan, którzy dają się porwać mocy Ewangelii, którzy staną się dla innych otwartą księgą, opowiadającą o doświadczeniu nowego życia w Duchu Świętym.

2013-02-15 15:06

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie gorsz (się)!

Czy ja księdza nie gorszę?” - słyszą nieraz spowiednicy, gdy penitent musi wyznać grzech, który jego samego bardzo zawstydza. Konfesjonał z natury rzeczy jest miejscem, gdzie dokonuje się zwycięstwo nad zgorszeniem już obecnym w sercu grzesznika. Nie ma analogicznej sytuacji w życiu, gdzie tak radykalnie spełniałoby się całkowite oczyszczenie z brudu duchowego. Pozostaje jednak pytanie: Czy tym samym owoce grzechu już nie istnieją, czy nie niszczą sumień również innych osób? Opowiadanie o Mojżeszu, który pragnie podzielić się troską o lud z wybranymi Izraelitami, znajduje swój nieoczekiwany finał: wierny sługa (Jozue) żąda, by jego pan zabronił prorokowania nieposłusznym współplemieńcom, którzy nie przybyli na wezwanie. Pokora Mojżesza otwiera nas na Boży zamysł: „Oby tak cały lud prorokował…!”. W planach zbawczych nie ma miejsca na zazdrość! Potwierdza to sam Chrystus, objawiając zarazem tajemnicę swego Imienia, dającego moc nawet do wypędzania złych duchów. Tylko zjednoczenie wokół Jezusa, ufne wejście w dzieło odkupieńcze daje nadzieję na nagrodę przygotowaną wiernym. Nauczyciel zaskakuje słuchaczy bezkompromisowym potępieniem wszelkich zgorszeń. Co tak naprawdę oznacza „odcięcie” ręki czy nogi i „wyłupienie” oka, czyli tego, co prowadzi do grzechu? Chodzi niewątpliwie o tak radykalne decyzje i działania, które zadają nieopisany ból, wymagają ogromnego wysiłku i są równoznaczne z „amputacją” wszystkiego, co jak nowotwór toczy ludzką duszę. Św. Jakub wskazuje na jedną z takich sytuacji, gdzie złem krępującym człowieka stało się zgromadzone niegodziwie bogactwo, ponieważ satysfakcja posiadaczy okupiona została płaczem pracowników, którym zatrzymano słuszną zapłatę. Apostoł przenosi tę myśl na poziom duchowy, by zaznaczyć, że każdy z nas może być takim nieuczciwym bogaczem, niespieszącym się do oddania należności… Bogu. Trzeba oddać należność, gdy jest jeszcze na to czas! Grzech najpierw czyni gorszym samego grzesznika. Im dłużej trwa w duszy, tym większego dokonuje tam spustoszenia, osłabiając wrażliwość na zło. „Gorszyć się” to wystawiać swoje sumienie na pokusy, pozwalać sobie na eksperymenty ze złem, nadużywać miłosierdzia Bożego przez odkładanie czy lekceważenie spowiedzi. „Gorszyć” zaś to wciągać w swój grzech innych, pochwalać łamanie Bożej nauki, stwarzać warunki (także prawne), by to, co przeciwne naturze, uznawać za „prawo człowieka”… Daj, Jezu, czas na opamiętanie!
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent: z całą pewnością Pałac Prezydencki to nie jest miejsce, w którym nadal powinien stać Okrągły Stół

2025-12-18 12:54

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

PAP/Albert Zawada

Z całą pewnością Pałac Prezydencki, to nie jest miejsce, w którym nadal powinien stać Okrągły Stół, miejscem w którym powinien się on znaleźć jest Muzeum Historii Polski - powiedział w czwartek prezydent Karol Nawrocki. W Pałacu Prezydenckim trwa demontaż Okrągłego Stołu.

W Pałacu Prezydenckim rozpoczął się proces przeniesienia Okrągłego Stołu do Muzeum Historii Polski. pic.twitter.com/imuEqfTBfi
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję